Hej!
Vill här tipsa er om vad jag gjorde med min Garmin 60 CS när den ibland hade börjat stänga av sig helt utan anledning. Jag har sett att problemet verkar finnas med Garmins 60-modell och även med Vista-modellen.
Bakgrund:
För två år sen upptäckte jag efter en halvtimmes skridskotur att min display på GPS:en hade ”slocknat”, trots bra batterier. Men den gick igång igen vid återstart utan problem. När jag sedan återigen en halvtimme senare tittade på den så hade den ännu en gång stängt av sig… Provade då att byta batterier men det blev ingen skillnad, den stängde säkert av sig 10 gånger under den skridskoturen. Jag såg också att displayen liksom sakta ”tynade bort” när den stängde av sig, och ibland återkom den utan omstart när jag fingrade lite på GPS:en. När jag sedan provade GPS:en vid andra tillfällen så som i bilen, i bröstfickan vid promenader, eller i båten, på cykeln sommartid, utomlands, så har inte det här problemet uppstått.
För några veckor sedan så uppstod återigen det här problemet att den stängde av sig, säkert 20 gånger på en skridskotur! Jag såg t.o.m displayen ”tyna bort” visandes ”fullt batteri”… så borde det inte vara om det var batterierna som var problemet!? Vid en skridskotur en vecka senare var det likadant, men då gick det inte ens att återstarta den efter halva skridskoturen. Väl hemma och vid testpromenader med den i bröstfickan så fungerade den varje gång!
Jag har även provat att böja ut de metallbleck som går emot batterierna, och gjort rent dem, men den krånglade ändå när jag var ute och åkte skridskor.
Åtgärd:
Eftersom nått måste göras och den är för gammal för att en garanti ska gälla så tog jag mig an att skruva isär den för att se om det är något som jag själv kan åtgärda? Det är 6 stjärnskruvar på baksidan, utanför och innanför batterilocket, sedan är det bara att försiktigt dra isär halvorna medans man ser till att inte gummi/silikon-packningen går sönder (det var inte svårt att lossa den). Samtidigt får man försiktigt dra bort den/lossa den halvan (batterihalvan) från den övre gummerade delen, som var fastlimmad, men ändå släppte lätt.
När väl ”batterihalvan” av GPS:en var lossad så fanns det ett par sladdar från den halvan som gick till ett kretskort bl.a. Det var sladdar som anslöt till ett par av uttagen på baksidan. Dom fick sitta kvar.
MEN! Redan här såg jag en tänkbar ”felkälla”! Strömmen från batterierna överförs inte via sladdar till kretskortet utan via två vinklade ”släpskor” av metall som i sin tur trycks mekaniskt mot två metallytor på kretskortet. Likadant är överföringen från några av de externa ”sladdanslutningarna” på baksidan av GPS:en, det sker genom mekaniskt tryck från fjädrande metallstift till små fasta metallplattor på kretskortet. För mig är det inte otänkbart att de här två metallstiften som överför strömmen från batterierna tappat sin mekaniska spänst genom åren, alternativt fått en tunn liten beläggning på sig/mellan sig, och metallytan på kretskortet. Jag böjde försiktigt ut metallstiften lite och gjorde rent metallytorna med sprit. Gjorde sedan rent silikongummipackningen och smörjde in den med lite silikonfett och monterade ihop den tillsammans med lite limning av den övre gummidelen med LiqueSole (testade också att GPS:en gick igång innan jag skruvade ihop halvorna). Eftersom den svarta övre gummidelen på min gamla 60 CS har börjat torka så gav jag även hela den delen ett par tunna omgångar av LiqueSole som fick torka i några dagar.
Slutsats:
Efter den här åtgärden fungerar nu GPS:en helt perfekt igen, den har hittills inte stängt av sig en enda gång trots hela dagar ute i minusgrader, på skridskor! När min 60 CS tidigare utsattes för minusgrader i en halvtimme/timme efter starten vid skridskoåkning (sitter på ena axelremmen till ryggsäcken) så påverkade tydligen kylan så småningom metallen (släpskorna) inuti GPS:en som överför strömmen via ”självtryck/spänst” till kretskortet så mycket så att den helt enkelt fick ett ”strömavbrott”. Minusgrader får ju metall att krympa, vilket var tillräckligt för att strömmen från batterierna sakta kopplades bort! Det var därför som jag inte i andra sammanhang kunde provocera fram det här felet. På sommaren är det tillräckligt varmt för att det ska fungera ändå, liksom det är att ha den i jackfickan eller i bilen. Om detta fel skulle uppstå igen så skulle jag löda dit ett par sladdar som får överföra strömmen till kretskortet istället för att låta metallstiften göra det!
Mvh!
Vill här tipsa er om vad jag gjorde med min Garmin 60 CS när den ibland hade börjat stänga av sig helt utan anledning. Jag har sett att problemet verkar finnas med Garmins 60-modell och även med Vista-modellen.
Bakgrund:
För två år sen upptäckte jag efter en halvtimmes skridskotur att min display på GPS:en hade ”slocknat”, trots bra batterier. Men den gick igång igen vid återstart utan problem. När jag sedan återigen en halvtimme senare tittade på den så hade den ännu en gång stängt av sig… Provade då att byta batterier men det blev ingen skillnad, den stängde säkert av sig 10 gånger under den skridskoturen. Jag såg också att displayen liksom sakta ”tynade bort” när den stängde av sig, och ibland återkom den utan omstart när jag fingrade lite på GPS:en. När jag sedan provade GPS:en vid andra tillfällen så som i bilen, i bröstfickan vid promenader, eller i båten, på cykeln sommartid, utomlands, så har inte det här problemet uppstått.
För några veckor sedan så uppstod återigen det här problemet att den stängde av sig, säkert 20 gånger på en skridskotur! Jag såg t.o.m displayen ”tyna bort” visandes ”fullt batteri”… så borde det inte vara om det var batterierna som var problemet!? Vid en skridskotur en vecka senare var det likadant, men då gick det inte ens att återstarta den efter halva skridskoturen. Väl hemma och vid testpromenader med den i bröstfickan så fungerade den varje gång!
Jag har även provat att böja ut de metallbleck som går emot batterierna, och gjort rent dem, men den krånglade ändå när jag var ute och åkte skridskor.
Åtgärd:
Eftersom nått måste göras och den är för gammal för att en garanti ska gälla så tog jag mig an att skruva isär den för att se om det är något som jag själv kan åtgärda? Det är 6 stjärnskruvar på baksidan, utanför och innanför batterilocket, sedan är det bara att försiktigt dra isär halvorna medans man ser till att inte gummi/silikon-packningen går sönder (det var inte svårt att lossa den). Samtidigt får man försiktigt dra bort den/lossa den halvan (batterihalvan) från den övre gummerade delen, som var fastlimmad, men ändå släppte lätt.
När väl ”batterihalvan” av GPS:en var lossad så fanns det ett par sladdar från den halvan som gick till ett kretskort bl.a. Det var sladdar som anslöt till ett par av uttagen på baksidan. Dom fick sitta kvar.
MEN! Redan här såg jag en tänkbar ”felkälla”! Strömmen från batterierna överförs inte via sladdar till kretskortet utan via två vinklade ”släpskor” av metall som i sin tur trycks mekaniskt mot två metallytor på kretskortet. Likadant är överföringen från några av de externa ”sladdanslutningarna” på baksidan av GPS:en, det sker genom mekaniskt tryck från fjädrande metallstift till små fasta metallplattor på kretskortet. För mig är det inte otänkbart att de här två metallstiften som överför strömmen från batterierna tappat sin mekaniska spänst genom åren, alternativt fått en tunn liten beläggning på sig/mellan sig, och metallytan på kretskortet. Jag böjde försiktigt ut metallstiften lite och gjorde rent metallytorna med sprit. Gjorde sedan rent silikongummipackningen och smörjde in den med lite silikonfett och monterade ihop den tillsammans med lite limning av den övre gummidelen med LiqueSole (testade också att GPS:en gick igång innan jag skruvade ihop halvorna). Eftersom den svarta övre gummidelen på min gamla 60 CS har börjat torka så gav jag även hela den delen ett par tunna omgångar av LiqueSole som fick torka i några dagar.
Slutsats:
Efter den här åtgärden fungerar nu GPS:en helt perfekt igen, den har hittills inte stängt av sig en enda gång trots hela dagar ute i minusgrader, på skridskor! När min 60 CS tidigare utsattes för minusgrader i en halvtimme/timme efter starten vid skridskoåkning (sitter på ena axelremmen till ryggsäcken) så påverkade tydligen kylan så småningom metallen (släpskorna) inuti GPS:en som överför strömmen via ”självtryck/spänst” till kretskortet så mycket så att den helt enkelt fick ett ”strömavbrott”. Minusgrader får ju metall att krympa, vilket var tillräckligt för att strömmen från batterierna sakta kopplades bort! Det var därför som jag inte i andra sammanhang kunde provocera fram det här felet. På sommaren är det tillräckligt varmt för att det ska fungera ändå, liksom det är att ha den i jackfickan eller i bilen. Om detta fel skulle uppstå igen så skulle jag löda dit ett par sladdar som får överföra strömmen till kretskortet istället för att låta metallstiften göra det!
Mvh!