Ställen att vandra med hund

Sarek var tydligen förbjudet, så därav min fråga. Och den kanske hade passat sig bättre under rubriken "Hundsport", men jag tror att det är fler läsare här...

Kungsleden Abisko-Nikkaloukta har vi redan gjort. Jag är lite inne på att kunna slå upp tältet för att stanna några dagar och göra dagsturer utan 25 kg ryggsäck, för att verkligen uppleva naturen, utan värkande höfter och axlar. Efter några dagar vill jag flytta tältet och vandra vidare. Sammanlagt kan jag tänka mig att vara ute ca 7-14 dagar, allt beroende på hur vädret blir, hällregn är inte så kul efter några dagar... Men som sagt, jag måste kunna ta med mig hunden. Sen är jag lite rädd för björnar, det hjälps inte, även om det sägs att dom är rädda för människor, men hur försiktig måste man vara med dessa när man vandrar med hund? Min pappa påstår att hundar drar till sig vilda rovdjur, stämmer det?

Tacksam för tips =)
 
Hunden i sej drar inte till sej Björn. Det är snarare omständigheterna som kan vara orsaken.
Men om du inte andvänder hunden i jakt el dyl så har du inga problem.
Rovdjur som björn å varg håller sej så långt borta från oss de kan.
Det är sant att varg kan känna revir instinkt mot hund, men eftersom du kommer förmodligen ha hunden dej nära och inte lös hur som helst så tycker jag du ska ta hunden med, det är väldigt skönt och trygt att ha en god vän med den hörseln och luktsinne med i vildmarken.
Mvh Johan.
(har alltid med min vän)
 
Hvis du bor i nordsverige kan du jo forsøke områdene sør for Kvikkjokk. Der er det ikke nasjonalpark og fine områder å vandre. Særlig er Vindelfjellene fine. Du har jo også muligheten av å ta turen over grensen til Norge. Selv om Saltfjellet er nasjonalpark er det ikke forbudt for hunder, det gjelder forresten for samtlige nasjonalparker i Norge. Hvis du vil ha mer dramatiske fjell med isbre så kan også Sulitjelma-området være flott.

Saltfjellet og Sulis er "mitt" område, så hvis du har spørsmål om disse så har jeg brukbar kjennskap. Jeg går også med hund, både sommer og vinter. Hvilken hund har du?
 
Det finns många fina ställen i Jämtlandsfjällen.

ag å min golden har gått där många, många gånger. Nu har den stackarn fått t-cell lymphoma och kommer att få ägna sig åt vandring på ett mer permanent sätt...

Kommer att snararst skola in en ny vovve...å då blir det jämtlandsfjällen...enkelt att ta sig dit, enkelt att ta sig ut...

// Pzon ..
 
Hur ser det ut i Norge? Är det hundförbud någonstans där också?

Inte ett svar på din fråga men bara en påminnelse om att det finns platser där det inte är tillåtet att ha sin hund okopplad i Norge. Det kan bli extremt dyrt att ha hunden okopplad på fel plats.
http://www.fjellforum.no/topic/22511-bot-for-ikke-a-overholde-bandtvangen/

Det anses tillhöra allemansrätten att ha sin hund lös i Norge till skillnad från Sverige, kravet på hundägaren är dock inte mindre där än i Sverige. Däremot så har de också ett absolut kopplingstvång under en viss tid. Så både snällare och hårdare.
http://www.dirnat.no/friluftsliv/allemannsretten/aktiviteter/hund/
 
Hvis du bor i nordsverige kan du jo forsøke områdene sør for Kvikkjokk. Der er det ikke nasjonalpark og fine områder å vandre. Særlig er Vindelfjellene fine. Du har jo også muligheten av å ta turen over grensen til Norge. Selv om Saltfjellet er nasjonalpark er det ikke forbudt for hunder, det gjelder forresten for samtlige nasjonalparker i Norge. Hvis du vil ha mer dramatiske fjell med isbre så kan også Sulitjelma-området være flott.

Saltfjellet og Sulis er "mitt" område, så hvis du har spørsmål om disse så har jeg brukbar kjennskap. Jeg går også med hund, både sommer og vinter. Hvilken hund har du?

Det var bra tips, tack! Jag funderade lite på om jag skulle fortsätta längs Kungsleden söderut. Sen hade det varit helt fantastiskt att få vara i Norge och vandra. Tyvärr tror jag att min hund kan sätta stopp för att vandra i Norge, jag har en rottweiler och jag tror att dom är förbjudna i Norge. Eller har jag fel? Vad har du själv för hund?
 
Neida det er ikke forbud mot "rottiser" i Norge, du kan trygt ta med deg hynden hit. Rottiweiler er en helt vanlig rase her. Det eneste vi har forbud mot å eie er Amstaff.

Jeg har nå en Border Collie, endatil svensk! Han er stor for rasen og nærmere 30 kilo uten et gram fett for mye. Jeg har tidligere hatt to Siberian Huskies, og min BC trekker like godt som mine SH gjorde. Eneste forskjell er at jeg må på vinteren klippe hårene i labbene (tassarna) for å unngå ising, det behøvde jeg ikke på SH.

@ Dawa2: Det er ikke forbud mot hund noe sted i Norge, men unntak kan forekomme f.eks ved villreinjakta på Hardangervidda og lignende. Til forskjell fra Sverige så har vi båndtvang for alle hunder i hele landet fra 1/4 til 21/8 uansett hvor lydige de er. Men i praksis hvis du har stor kløv på din hund og går i et fjellområde der det ikke er beitedyr, så går det greit hvis hunden er vanlig lydig og omgjengelig mot folk.

Hvis din hund er aggressiv mot andre hunder eller mennesker så skal den holdes i bånd bestandig, se hundeloven
 
Du skal være velkommen gundj! Jeg ser at du har en aussie, og de er jo mye lik min BC. Jeg har aldri hatt problemer med å ha min hund løs selv på sommeren, han lystrer så bra og jager hverken rein eller får.

Hvis du planlegger å ta turen innom Saltfjellet eller Sulitjelma så kan jeg gi deg nærmere info vedrørende hyttene og hund. Det er ingen problemer, men et par ting man får passe på på enkelte hytter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 0
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11

Liknande trådar