Ställande fågelhund???

Har sedan en tid en blandrashund innehållande Pointer som visat ett intresse för fåglar genom att ställa dem i olika situationer. Alla hundar är ju intresserade av det som ser gott ut men han peter sig som en "äkta" Pointer oftast. Min fråga är således: Hur kan jag få intresset att växa och hur går man tillväga när man tränar en ställande fågelhund? Finns det någon BRA litteratur och finns det någon hunderfaren fågeljägare som kan ge mig tips?

Har jagat tjäder, orre och järpe samt ripa i många år utan hund, eftersom jag har 6000 ha fågelskog/fjäll där jag är den enda fågeljägaren, så har det gett mycket goda middagar men jag tror en hund kan hjälpa upp antalet fällda fåglar i framtiden....

Hoppas på många långa svar!!!!!

En fråga: hur gammal är hunden?
Annars så är en bra metod att just utsätta hunden för fågelkontakter och i början se vad den gör och vad den inte gör. Utifrån detta kan du förhoppningsvis med dressyr forma hundens beteende till ett önskvärt beteende. Hänger du med? Litteratur finns det gott om, en bra sida är annars http://www.birddog.nu
Roland

Vi kan börja med att reda ut begreppen. Ställande fågelhund finns mig veterligen inget som heter, utan du syftar på stående fågelhundar.
Det absolut viktigaste i träningen av en stående fågelhund är respekten för fågel, dvs flygande fågel=passivitet. Till det kommer då även att hunden i avancen spontant ska lägga/sätta sig vid uppflog. Men lyckas du få han 100% säker på att göra det på signal får du vara mycket nöjd. Hur som helst börja träna sitt/ligg med pipa om du inte redan gjort det!

Du skriver inget om hur apporttränad han är men eftersom det verkar vara en vuxen hund skulle jag troligen kört tvångsapport, men det är svårt att säga eftersom jag inte träffat din hund.
Stånd, söket och dess reviering har hunden förhoppningsvis i sig och går således inte att träna. Visst kan man skola ett sök till en viss mån, men grunden till söket har den i sig!
uppfattar hunden dig som den staore ledaren i hans liv så kommer han att anpassa söket beroende på
terräng för att hålla god kontakt med dig!

En bra bok är christoffersons Fågelhundar dressyr&jakt
Vissa stycken i B Rödseths bok är läsvärda medans andra är bullshit!

PS. Du kan ju även träna sitt/ligg på skott, brukar vara ganska lätt att lära!

Klargörande....

Hunden är snart 7 månader. Apportera kan han hyfsat, typ hämta saker och lämna av lite hafsigt. Ska titta på sidan som rekommenderades och lära mig alla svåra ord som man tydligen måste kunna..... Återkom med mer info om ni vill.... Vill ha kött på benen, nej bordet menade jag. Det som är viktigast är hur jag ska få hunden att söka rätt på påskjutet vilt och hur man går tillväga för att stärka hundens "stående"?

Du ska inte stärka hundens stående, gör du det är risken stor att du får en trög hund. Ståndet skall komma spontant och är inget som skall "läras" in.
Således, när din hund står för fågel går du upp bredvid, kanske pratar lite lugnande och skickar sedan på, kommenderar sitt/ligg och vräker beröm över hunden när den sitter/ligger!

Jaga in din hund på ripa/ tidig skogskullfågel.
Släpp han inte på fågel förrän du är 110% säker att du har stopp med en sitt/liggsignal.

Ok... Men hur tränar man stopp på något smidigt sätt då?? Har provat med att kasta iväg saker eller låtit någon annan kasta och gett kommando stanna, men det har fungerat sådär!!

sätt en sele med löplina på hunden. låt den röra sig fritt ngn timme med selen på så att den glömmer bort den. sedan kan du tex snöra iväg en korvsnutt som den ska få. säg varsågod, hunden springer mot korven, ropa sitt-ryck till i selen BERÖM när hunden sitter!

obs obs obs

Noterar att hunden är sju månader. Ställ inte för höga krav på krabaten utan lek dressyr, greppar han så är det bra men om han inte gör som du tänker eller vill är det klokast att avvakta tills han blir äldre. Läs och lär dig själv innan du försöker lära hunden.

Tackar

Mycket kloka ord och goda råd... Ska ta och läsa på och leka lite jakt till hösten och se hur det går...

Hej!
Vi som har ståendefågelhund har själva varit nybörjare.
Det du måste göra är att läsa, titta på film mm.
Om du har möjlighet åk och titta på ett prov eller en träning för stående.
Jag gjorde alla fel som går att göra med min första hund.
Nu har jag lite mer kött på benen(man blir aldrig fullärd)
Det är ju skillnad från hund till hund.
Jag skulle kunna sitta och skriva hur länge som helst.
Ett bra tips är att läsa flera böcker och ta lite ur varje bok som du tycker kan stämma med din träning för din hund.
Jag har 3st hundar nu, den yngsta blir det premiär för nu i höst. Du får gärna höra av dig så ska jag försöka hjälpa dig om du har kört fast.
/Håkan

vilmer; sa:
Hej!
Vi som har ståendefågelhund har själva varit nybörjare.
Det du måste göra är att läsa, titta på film mm.
Om du har möjlighet åk och titta på ett prov eller en träning för stående.
Jag gjorde alla fel som går att göra med min första hund.
Nu har jag lite mer kött på benen(man blir aldrig fullärd)
Det är ju skillnad från hund till hund.
Jag skulle kunna sitta och skriva hur länge som helst.
Ett bra tips är att läsa flera böcker och ta lite ur varje bok som du tycker kan stämma med din träning för din hund.
Jag har 3st hundar nu, den yngsta blir det premiär för nu i höst. Du får gärna höra av dig så ska jag försöka hjälpa dig om du har kört fast.
/Håkan

Tackar tackar.... Nu är det tyvärr så att pga lite tid över för hunden, så har jag fått ge upp och placerat honom i ett hundspann istället. OBS OBS Det var en blandras så ingen blir upprörd. Spannägaren blev dock förvånad över vilken diciplin hundrackarn hade, så jag får göra ett nytt försök när jag kan ha hundgård och massor av tid. Ska bygga bo med frugan i vinter, så höstens fågeljakt får bli hundlös även i år. Men jag har ju extrem tillgång på fågel så det kan ju inte vara omöjligt att hitta nån som vill följa med med hundar? Men tack igen alla för alla goda råd gällande fågelhundar.

Jag följer med direkt!!!
Men tyvärr så är säsongen bokad för mig och min sambo, och jaktvänner.
Vi kanske ses i fjällen runt kittelfjäll i höst.
Nya marker för mig så det ska bli spännande.
Ha en trevlig höst
/Håkan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg