Ställa in ryggsäcken rätt

Hej.

Har kollat unt lite men inte hittat riktigt rätt.

Jag har problem med att ställa in mina ryggsäckar rätt. Efter ett tag, olika länge beroende på last och ryggsäck så får jag ont i axeln, pirrningar/obehag i armen och det känns som om vissa muskler i axeln domnar bort.

Det är inga stora ryggsäckar, en Camelback MULE som fullpackad väger ca 5 kilo och en Haglöfs (kommer inte ihåg namnet) ca 20 liter men problemen gör att jag drar mig för att använda dom. Camelbacken är iofs ganska bra när jag cyklar (ca 30 h/vecka) men när jag gör och har den på mig så får jag problem.

Större ramryggsäckar brukar det inte vara något problem med.

Hur skall man ställa in ryggsäcken så att man har en bra grundinställning?

Jag är 205 lång, om det kan ha något med det hela att göra.

/Mattias

Inte riktigt svar på din fråga men.... När Utemagasinet testade skridskoryggsäckar (var det sent i höstas) så var det mycket få som passade för personer över 185 cm! (medellängden för män i Sverige är ca 185 cm!). Man märker det direkt eftersom midjeremmen blir en bröstrem! Det är helt enkelt svårt att hitta ryggsäckar med bra inställningar för långa personer, om det sedan har något med dina besvär vet jag inte.

Genomsnittslängden varierar en del...

När jag mönstrade 1984 var genomsnittslängden för svenska män i 18-årsåldern 183cm.
Det går inte att säga något definitivt baserat på ett enskilt år. Dock så är ganska många svenskar längre än 185cm men det verkar SJ m.fl. ha struntat i när de köpte in sina tågvagnar... :(

Felaktiga uppgifter...

Det är nog inte jag som minns fel. Däremot så står det 183cm på den resultatsammanställning jag fick på mönstringen... :)
Oavsett vilket så är det en ganska stor del av den manliga befolkningen som är längre än 185.

*vill ut i solen och paddla istället för att sitta framför en dator*

Nu vet vi genomsnittslängd

Det är väl bra iofs, men var det ingen som visste/kunde/ville svara på min fråga? Eller är alla ute i naturen utan dator och internet?

/Mattias

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg