Antar att det gäller ett luftgevär, jag har "lånat" detta från
www.airgun.se
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Guide till att montera kikarsikte för Field Target.
Jag märker att förvirringen runt hur man monterar och använder ett sikte för FT är stor, kände att det var dags att reda ut begreppen.
Jag har sållat all info på flera forum, lagt till egna tips, och gjort en liten guide.
Var snäll och se detta som en ofullständig guide till hur jag brukar göra, alltså inte det bästa och enda sättet, utan mer mitt sätt.
Själva tanken med termosar i FT är att kunna avståndsbedömma med hjälp av litet skärpedjup, man har kikare med hög förstoring som endast ger skarpa bild när parallaxratten är vriden till det avstånd som man tittar på. Ratten är märkt med detta avstånd. Vips så vet vi hur långt det är till målet.
Om man sedan väljer att vrida höjdjusteringsratten till ett förutbestämt läge, eller om man gillar att hålla över med hjälp av mildot blir sedan upp till skytten. Det är mest naturligt för hjärnan att centrera korset på målet, alltså vrider de flesta FT-skyttar på höjdjusteringen, vilket också guiden går igenom.
(Det gäller bara att hålla koll på vilket varv på hj-ratten man är på…)
Så här gör jag:
1. Kindstödshöjd, bakkappshöjd, bekvämt, mer upprätt än du tror. Ditt öga fungerar bättre rakt fram än det gör åt sidan, rakt fram ger avslappnade ögonmuskler. Försök att få upp huvudet, enklare att hålla still om inte nacken är ansträngd. Brukar ge vapen med högt kindstöd och låg bakkappa. ett djupt vapen är att föredra, då slipper du vrida in huvudet till kolvkammen vid knästående skytte. Geväret skall upp till ögat, inte tvärtom.
2. Centrera siktet optiskt, räkna varv på justering, ex fyra varv från max höger till max vänster, vrid sedan två varv från maxläget. Gör samma för höjdjusteringen. Eller bygg en enkel vagga som du lägger siktet i. Vrid siktet i vaggan utan att hårkorset rör sig mot den punkt du tittar på. Cirklar korset får du testa att vrida ratt tills korset slutat cirkla och nu bara vrider sig. Detta gör vi för att linser är betydligt bättre i mitten än vad dom är ute i kanten, hårkorset hamnar alltså mitt på linsen.
3. Montera i längsled. Om du snabbt lyfter upp geväret till kinden utan att ha sikte monterat så får du efter några lyft ett ställe där din kind hamnar oftast och där det känns naturligt för dig, märk upp var huvudet hamnar och montera sikte så tjock svart ring syns runt hela den skarpa bilden. Det är ingen idé att se hur andra monterat sitt sikte, alla människor är olika byggda och sikten har dessutom väldigt olika ögonavstånd.
4. Focus på hårkors. ställs in med linsen närmast ögat. Sätt parallax till inf, se på vit del av himlen (inte solen), vrid ut (motsols) eyepiece tills hårkorset blir oskarpt, vrid in tills det blir skarpt, markera var det blir skarpt. Titta korta ögonblick, annars ställer ögat in sig. Ta medelvärdet av dina många småtittar, alltså precis när det blir skarpt längst utvridet. Vrid in ca 5-10mm från den punkten. Du kommer upptäcka att du kan se ett skarpt hårkors mycket längre invridet än det avstånd du kom fram till, men mest avslappnat för ögat blir det lite invridet från det läge där det blev skarpt första gången.
5. Justera siktets montering i lod, vattenpass på vapen, lodlina i stark färg. Vrid siktet tills hårkorset är utefter lodlina.
6. Sidojustera fäste till exakt träff på lodrät linje, skjut på 15m först sedan 45m, skotten skall ta på samma lodlinje på både 15m och 45m. Man skall inte behöva ställa siktet mer än ett halvt varv i sidled, i så fall är något snett, chimsa.
7. Justera fästet så träffbilden är rätt i höjd på 45m, mät från framsida sikte. 5cm högt/lågt är ok. Vi har alltså inte skruvat på siktet än, utan all justering sker med fästet/chims.
8. Bestäm högsta punkt på kulbana, 10j .177 ca 18m, 16J .177 ca 25m, ställ ut mål på varje meter mellan 14-24m, skjut in med höjdjustering på 18m, sedan utan att ändra hj på dom andra avstånden, var går kulan högst? Detta är vår högsta punkt, zenit, på kulbanan. Allt skjutande vid monterandet görs enklast på a4 med ett stort kors på, försök få linjerna 4-5mm tjocka. Vid all inskjutning skall du ha den förstoring du tänker skjuta med sedan, jag kör på 20ggr.
9. Justera hj- hylsan (utan att skruva på själva ratten) så att zenit är satt till 0, allt skruvande på dom olika avstånden sker uppåt härifrån. Detta gör det enklare att komma ihåg maxvärdet när din text regnat bort, eller om du inte vill skriva på din ratt och kör med tabell istället. Märk din hj-ratt med 18m här. En remsa LETRA-TAG fungerar utmärkt. Om du inte vill märka upp din hj-ratt så kan du göra en liten tabell över vilket avstånd som ger vilket nummer på hj-ratten.
10. Skjut in på 20-50m, 5m intervall, vi vrider alltså hj-ratten tills vi träffar där vi tittar på dom olika avstånden, skriv på hj-ratt vilket avstånd du sköt på.
11. Skjut in på 8-15m varje meter, och 17,5m, markera på hj-ratt.
12. Ställ siktet på högsta mag och avståndsmarkera sidohjul eller ao-ring, 8-15 varje meter, 17,5m och 20-55m var femte meter. Detta är mycket påfrestande för ögat, vila mycket. Du kommer även att upptäcka att du avståndsbedömmer olika om det är soligt eller grått, skriv ner skillnaden.
13. Kolla om ditt sikte är kass, skjut in dig på 30m med min-förstoring, ändra sedan till max-förstoring. Flyttade träffpunkten sig? Reklamera sikte.
14. Kolla om ditt sikte är kass, skjut in dig på 30m med max förstoring, vrid upp/ner ett varv på höjdjustering och sikta på samma punkt som tidigare. Dina två nya träffpunkter skall ligga rakt ovanför/under ursprungspunkten. Träffade du bredvid till vänster på ovansidan och bredvid till höger på undersidan? (eller tvärtom) Reklamera sikte.
Focus:
Focusera i första hand på hårkorset, vrid focusratten, ta snabba glimtar på målet, du kommer ”känna” att målet är skarpt även om du inte fokuserar på det. Så fort du börjar titta på målet kommer ditt öga att försöka göra en skarp bild, och du kommer misslyckas med avståndbedömningen. Målet skall endast ses med perifera seendet, focus skall ligga på hårkorset.
Vrid in dig från nära till målet. du har garanterat lite glapp någonstans mellan ratten och linsförskjutningen, vrid alltså alltid från samma håll.
Testa avståndsbedömningen ljusa /mörka mål, anteckna skillnaden
Testa avståndsbedömningen ljusa/mörka dagar, anteckna skillnaden
Testa avståndsbedömningen kalla/varma dagar, anteckna skillnaden
Tänk på att du kan ha glapp i hj-ratten, utgå alltid från zenit när du vrider, så vet du att glappet inte spelar roll.
Lär dig skillnaden på träffpunkt vid 5+15+24 grader. Troligtvis stor skillnad om du har billigt sikte eller gevär utan regulator.
Om du väljer att inte väga din ammunition så kan det vara bra att veta att spridningen på tyngst/lättast i en ask jsb exact 4,52 ger en höjdskillnad på 13mm om du skjuter med 10J på 50m. Jsb är den ammo med minst viktspridning som jag hittat. (om du har barn eller känner barn så kan dom mutas med ex pengar att väga ammo, för det är sååå jättetrist att väga 500 diaboler…)
För att testandet skall fungera måste du vara säker på att ditt vapen ger jämna hastigheter, låna en kronograf av någon och testmät en skottserie. Det är absolut ingen idé att att lägga massa jobb på siktesinställning om du inte är säker på att ditt vapen presterar jämna serier.
Nu borde du ha ett sikte som sitter rakt åt alla håll och dessutom är uppmärkt med avstånd både på hj-ratten och på sidohjulet.
Martin Williamson
Onsala Luftgevärsklubb