Städjan

Jag undrar om någon vet ungefär hur mycket Städjan vid Idre lutar, existerar det laviner där eller? Jag har för mig att jag att det går någon vinterled i närheten av toppen stämmer det?

Tack

Tomas

Ja, ja, och ja

Städjan är trots sitt utseende inte helt symetrisk utan har brantare partier (åt öster om jag mins rätt).

Det kan absolut gå laviner på Städjan och min personliga uppfattning är att du inte bör åka snöfält över 25 grader om du inte har lite koll på laviner och nödvändig utrustning (tranciever, spade, sond). Läs mer om lavinsäkerhet på http://www.slao.se/sakerhet-4.html

Det går en led upp på Städjan, men det är som jag mins det bara en sommarled. Något osäker är jag dock.

Nipfjället väster om Städjan är fint att tura på, men likaledes lavinfarligt vid vissa snöförhållanden. Hör med personal på plats och chansa inte.

Från toppen på Idre-berget och de andra topparna kan du se ett massiv i Norge (rakt västerut förbi Nipfjället). Det är Sölen. Där finns mycket fina toppturer.

Lycka till
/föhl

Mount städjan

Om du följer "kammen" till toppen så borde lavinfaran vara minimal. Åkte där i mellandagarna.

Om du är ute efter ett bra utförsåk är nog "kammen" för flack, men ska du bara bestiga så duger den.

kammen är egentligen fel uttryck, åsrygg vore bättre.

var starta för Städjan-tur?

Hej!
Lyfter denna gamla tråd eftersom rubriken är så bra. Ska till Idre v 808 och tänkte göra en topptur på Städjan.
Antingen med telemarksskidor och hudar eller ev med längdskidor utan hudar och då topptur kanske inte är rätt benämning.
Är det rimligt med längdskidor om man inte är ute efter nedförslöpan utan bara friluftsupplevelsen att fika på toppen. Det blir ju långa skråsvängar ner om man tar längdskidor.

Var parkerar man lämpligen bilen för att bestiga Städjan?

Behöver man fjällkarta eller räcker det med Idrefjälls fotostatkopia på ett A4?
Vad heter kartan som rekommenderas i så fall?

Tid för tur uppför från den rekommenderade P-platsen?

Samma frågor för Nipfjället?

Grovskiss:
http://www.idrefjall.se/info2.asp/id/3610

/Patrik

Har inte frågan

varit upp förut? Sök. Men jag har åkt skidor upp både från syd via parkering i Gränjåsvallen respektive från Nordväst med parkering strax under trädgränsen. Mera stigning från söder, rätt trevlig skidåkning nedför både i norr och söder men snöförhållandena kan naturligtvis variera.

Parkering norr RT90 X = 6873596 Y = 1343479 Se Eniros kartor

Tid nån timme upp från norra parkeringen karta kan naturligtvis vara bra liksom höjdmätare eller GPS vid dålig sikt.

Thure

Senast ändrad:
Se Summitpost om Städjan (ja, det är jag som knåpat ihop texter och tagit de flesta av bilderna :) )

På första bilden på sidan ovan ser man ungefär hur brant det är på östra och vänstra sidorna av toppen (östra till höger). Bilen är tagen från lilla toppens ostsida.

Den här bilden är från kammen:
189622.jpg

Och den här är ifrån den längsta och smalaste "rännan" på östra branten:
189625.jpg

Lavinfara är nog mycket sällsynt. Det är ofta hårt vindpackad snö. Jag har inte sett en lavinkägla på Städjan under ca 30 vintrar som jag varit där. På Gränjesvålen (Idre Fjäll) och Nipfjället förekommer det dock laviner.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Geb Snöläget på Städjan och Nipfjället mars/april Skidalpinism 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg