Stabilisera packningen?!!

Gjorde i slutet av förra veckan en resa till Lund för ett möte. Packade Laptop och lite andra grejor i en hög och smal Lowe-Alpin säck med volymen ca 60-70 liter.

Hade med rullskridskor och tog mig till och från stationen etc på rullskridskor. Åkte så vidare till Falkenberg där jag jobbade på vår fritidstomt som ligger 10 km från stationen. Rullade dit på Inlines med även en del mat i packningen. Oerhört segt att åka med tung packning trots att jag sänkte säcken maximalt.

Råkade se min spegelbild i en glasruta och såg att säcken vaggade fram och tillbaka upptill när jag rörde ryggen i sidled. Spände då stabilseringsremmarn som går från toppen av säcken ut en bit på axelremmarna. Gjorde enormt stor skillnad för balansen och belastningen på vaderna, mjölksyran försvann.

Jag har gjort liknande erfarenheter tidigare på skidor med långturspackning men hade glömt bort det nu.

Dessa remmar kan göra jättestor nytta! Kanske borde de vara röda eller något så att man kommer ihåg möjligheten att straffa hem dem när man justerar packningen.

Thure

Samma iakttagelse

Efter proviantering har jag märkt samma sak med min hemmagjorda ryggsäck utan stabiliserngsremmar. När snölåset är toppat med tunga grejor, vinglar säcken mot min intention, säcken på väg åt höger när jag vill svänga fram vänster och viceversa. D.v.s extra jobbigt att gå, skida uppför etc.
Nästa lätta ryggsäck skall ha bättre ryggsida och stabiliseringsremmar! Men fortfarande vara lätt och enkel.
Mindre packning och tyngdpunkten under bärremmarna samt nära ryggen gör i praktiken stabiliseringsremmarna överflödiga, men ompackning bör göras på andra ställen än i speceributiken......

Go tur

Johan K

KLAGER; sa:
Vad händer när du spänner dem? Kommer säcken närmare ryggen, följer ryggen mera?

Säcken satt med överdelen nära nackens nedre del så jag har svårt att se den så mycket om jag inte har tillgång till spegel. Men med spegel syntes tyligt hur topplocket och säckens övre del pendlade både i sidled och framåt bakåt innan jag drog åt remmarna. När remmarna är åtdragna så straffas övre delen av säcken in närmare ryggraden och pendlingarna jämfört ryggens övre del framför allt i sidled minskade betydligt.

En lurig detalj är pendlingar av vikt inne i säcken t ex i ett stort lockfack där en liten pryl kan störa stabilteten en hel del i och med att övre delen av ryggen pendlar rätt mycket.

Thure

Jag märkte en annan egenhet hos dessa remmar i somras. Normalt gillar jag att ha dem rätt lösa för att lasta över från axlarna till höften (har rätt klena axlar). Samtidigt ger detta en rätt svår belastning på axelremmarnas infästning i säckens ryggplatta. Effekten blir att man kan slita loss nämnda infästning utan alltför stort våld, vilket jag i sommar gjorde på min Bergans 130L-säck... Så visst ska man ha koll på remmarna!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TobRam83 Fotogenlykta i packningen Utrustning allmänt 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg