St.Anton

Jag och min flickvän ska resa till St. Anton i början av mars. Undrar om någon har varit där och om ni kommit hem med antingen bra eller dåliga minnen. Alla tips om St.Anton tas emot med glädje eftersom det blir våran första alpresa.
[Ändrat av 7577 2002-01-12 kl 16:05]

St Anton ett bra val

Hej!

När det gäller åkningen så finns det en hel del att välja mellan. På de två bergen Galzig och Gampen håller de flesta turister till, dvs stor trängsel. Om du är morgonpigg kan det dock vara värt att bränna ett par åk i osthang eller från kapall ner till gampen som uppvärmning. Ett annat åk som bara måste göras börjar med start från schindler och slutar i Stuben. Ett åk som ger 1200 höjdmeter och bränner rejält i låren.

Till offpisten. Schindler kar och Mattun är de klassiska off pist områdena, men eftersom de ligger i blickpunkten för alla hittar även turisterna hit fort => totalt uppkört efter ett par timmar. Mitt tips går istället till Albona som är ett veritablt off pist mecka. Korta köer och grym off pist som räcker länge. Om man sedan är beredd att knata lite så öppnar sig än större möjligheter. Har kan man hitta kall orörd snö efter man sedan länge gett upp hoppet. Ett annat populärt område bland ”bums” är Rendl som har en hel del off pist och lite folk. Tycker dock att liftsystemet är dåligt där och det faktum att jag kört sönder två par skidor på Rendl gör att jag har ratat det på senare år. Hur som helst om man håller vänster från Gampberg liften öppnar sig störa härliga ytor. Den korta skogsåkningen omkring Maas liften är också ok. Ett mer centralt offpist åk är om man håller höger direkt från Valfagehr liften. Dröjer ganska länge innan det blir uppkört trots sitt centrala läge i skidområdet. Åket slutar vid Arlenmähder liften nedanför Galzig. Brant och omväxlande åk i bl a i en ravin. Obs, åk inte för nära överhänget vid toppen av åket. Har sett en hel del laviner gå just där.

När det gäller skogsåkning så är området kring Feldherrenhugel liften riktigt rolig. Brant och med många roliga avsatser att testa. För övrigt, Feldherrenhugel liften är bra att känna till då turisterna flockas i långa köer till Zammermoos liften för att komma upp på Galzig. Då tar man lugnt och passerar Zammermoser, åker 200 m till, tar sedan Feldherrenhugel, som sällan har liftköer, och vips har man kommit upp före alla andra. Vidare på ämnet skogsåkning. Området nedanför Schöngraben liften är en riktig pärla när det ligger tjockt med snö. Håll till vänster om lavinskydden precis nedanför T-liften. Här kan det vara lite svårt att orientera sig. Om du åker fel kommer du i värsta fall att hamna i Nasserein och får knata en bit (ca. 300m). Försök att hålla höger och du kommer att hamna vid nasserein liften.

När det gäller matställen är Mooserwirt ett måste. Bättre käk kan du inte få i backen. Rejäla portioner och en aning dyrt. Ett annat tips är att prova buffen på hotell Magic Life som ligger i St. Christoph. Ät så mycket du orkar för 150 ATS i lyxig miljö (stort gult hus i direkt anslutning till liftarna). De flesta äter dock på Galzig el. Gampen. Tråkigt, men hyfsat billigt.

Det var mina små tips till favorit tillhållet St Anton. Trevlig skid semester!

/stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carl Jobb och boende i St Anton Telemark 1

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg