Spyboll!

Hej!

Jag hittade häromdagen en stor spyboll (från en fågel) i Stadsskogen i Uppsala. Bollen var ca 10 cm lång och 1 cm i diameter, alltså ganska stor. Till konsistensen var den "klumpig" och bestod mest av hår och skalbaggar (grönskimrande). Jag hittade också lite frön från gran inuti, samt ett enda litet ben. Någon som har en aning om vilken fågel den kan komma ifrån?

Jag gissar själv på korp, som ju äter det mesta. De enda rovfåglar som lever i Stadsskogen är (så vitt jag vet!) duvhök och sparvhök, men de äter väl inte så mycket insekter? (Och bollen var lite stor för en sparvhök, eller?). Tror inte heller att det var en uggla; deras bollar innehåller väl mestadels ben? Korpar ser man då och då i Uppsala, bl.a. i närheten av där bollen hittades.

Alla förslag mottages tacksamt!
 
Varför fågel?

Är du säker på att det kommer från en fågel? Varför inte en igelkott, ekorre eller en helt vanlig huskatt eller hund? Alla dessa djur kan gott spy upp en decimeters en centi grov spykorv och alla kan sätta i i sig både gräs och daggmaskar etc.
 
Katt

Ju mer jag funderar på det desto mer gissar jag på att spykorven kommer från en vanlig katt. Måtten stämmer och du skriver att den var hårig, grönskimrande och innehöll skalbaggar. Katter slickar naturligt i sig hår, äter gräs som hjälp för matsmältningen samt roar sig de första åren med att jaga och äta insekter. Därför gissar jag att spykorven kommer från en huskatt, ålder 6 månader till 2-3 år (förmodligen snarare mellan 8 och 18 månader), som tillåts springa ute då och då när den behagar. Stadskatter som får springa ute söker sig nämligen naturligt till parker, särskilt om där finns rikt fågelliv.
Hade varit "intressant" att se en bild på korven.
 
Mycket möjligt!

Du har rätt! Visst kan bollen komma från en katt (och som du sa, särskilt med tanke på det pälsiga innehållet)! Tyvärr har jag ingen bild på bollen men den var mycket lik bilder på spybollar i en spårbok jag har. Den hade liksom klumpiga "sektioner". Grå-svart till färgen. Hur kan man skilja ut fågelbollar då, i allmänhet?

/cecilia
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg