• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Sprutor

Jag letar efter en liten kylask, stor som en bok som man laddar med kylpatroner. Jag har hört att en sådan skall finnas för personer som t.ex. använder sprutor som måste hållas kylda. Jag har hört med Apoteket och sjuhkuset, men inget verkar veta vad jag pratar om.
 
Det finns ju endel salter som kyler när de löses upp (det åtgår värme vid upplösningen). Men i detta fall löses ju inget salt upp, och konstigt att den håller kallt så länge och ändå är återvinningsbar!
 
mmm

KLAGER; sa:
Det finns ju endel salter som kyler när de löses upp (det åtgår värme vid upplösningen). Men i detta fall löses ju inget salt upp, och konstigt att den håller kallt så länge och ändå är återvinningsbar!

Jag det låter ju bra, jag fick tipset från en diabetiker och hon säger att den fungerar mycket bra. Billig är den ju också!
 
Det framgår ju av första sidan hur den fungerar: När vattnet avdunstar från "kristallerna" (som de kallar det) så blir det kallt. Det är ju precis samma princip som man normalt vill att ens kläder INTE skall fungera efter. Fungerar alltså som underställ i bomull ungefär:)

Frågan här är ju vilken temperatur det handlar om (det framgick inte av förstsidan) och hur den beror på luftfuktigheten.
 
I medelhavsområdet förvarade man förr mat i keramikkrukor som man fuktat i vatten, när vattnet sedan avdunstar så går det åt värme och maten/drycken som förvaras i keramikkärlet blir kall. Men jag vet inte hur lågt man kan komma där i temp, det är viktigt att ha så stor yta som möjligt, som kan binda vatten som sedan avdunstar.
 
KLAGER; sa:
I medelhavsområdet förvarade man förr mat i keramikkrukor som man fuktat i vatten, när vattnet sedan avdunstar så går det åt värme och maten/drycken som förvaras i keramikkärlet blir kall. Men jag vet inte hur lågt man kan komma där i temp, det är viktigt att ha så stor yta som möjligt, som kan binda vatten som sedan avdunstar.
Samma trick för att t ex kyla en flaska saft: Blöt en tjock socka och stoppa flaskan i sockan.

/Håkan