Sprit i PET-flaska

Jag har funderat lite på det där med petflaska för whiskyn; påverkar inte alkoholen PET-plasten och drar till sig plastämnen som förändrar smaken?
 
Det går utmärkt, brukar själv använda 33cl petflaska till whiskyn.
Har aldrig upplevt att den skulle ta smak eller märkt att plasten skulle påverkas.
 
Det finns whiskey som säljs på flygplatser ("taxfree") i petflaskor. ingen aning om det är annan plast eller samma som vanlig läsk-PET.

Jag har på resa förvarat bensin till köket i PETflaskor och det funkade i alla fall under ett par dagar.

Jag har också förvarat baginbox-vin övertappat på mindre PET under paddlingar på några dygn och även det utan problem. Men vin är ju svagare alkoholhalt.

/Patrik
 
PET *ska* inte påverkas av alkohol, man kan förvara alkohollösningar åtminstone upp till 50% i PET-plast. Jag har läst nånstans att det finns en liten risk för urlakning av plast om PET-flaskan blir för varm och alkohollösningen starkare än 50 %, men minns inte hur varmt det var, tror det var typ 70 grader. Man kan väl alltså vara lite försiktig med var man förvarar flaskan under turen.
 
PET *ska* inte påverkas av alkohol, man kan förvara alkohollösningar åtminstone upp till 50% i PET-plast. Jag har läst nånstans att det finns en liten risk för urlakning av plast om PET-flaskan blir för varm och alkohollösningen starkare än 50 %, men minns inte hur varmt det var, tror det var typ 70 grader. Man kan väl alltså vara lite försiktig med var man förvarar flaskan under turen.
Bara upp till 50%. Då är det kört när fin-spriten ska med ut. ;)
 
Ingen fara med sprit i PET-flaskan.
Whisky i PET-flaskan var med på många turer utan att jag har märkt någon smaksförändring.
Jag har på flera turer använt en vanligt läsk-PET-flaska för spritbränsle (men visst var den extra tydlig markerat som spritbränsle) utan det minsta problem.
Har precis kollat på den flaskan med spritbränsle jag skaffade häromdagen (här hemma i Schweiz) den är gjord av PET...
 
Vid fjällvandring odyl är det ju viktigt att ha så koncentrerad mat och så stark sprit som möjligt, för att spara vikt. Whiskey cask strength eller Stroh-rom kanske !!
 
Mina två cents:
- Billig whiskey brukar säljas i plastflaska. Det finns antagligen goda skäl till detta.
- Dyr whiskey brukar säljas i glasflaskor. Det finns möjligen skäl även till detta.
- Det värdiga sättet är att medföra whiskey i plunta. Det blir dessutom en lagom mängd för en tur.
- Om man häller virren i en plastflaska avsedd för ljusbrun läsk (äppelfanta), och sedan ställer den överblivna slatten i kylskåpet, kan det leda till överraskningar för andra medlemmar i hushållet som snabbt vill ha något läskande i sommarvärmen...
 
Stark sprit i (rätt kvalitet av) pet-flaskor är inget problem. Ren sprit, 99,9% som uppfyller europeisk pharmacoupe fylls bland annat på just PET. Där är hållbarhetskravet, utan mätbar förändring på ppm-nivå 24 månader.

Däremot vad gäller höga temperaturer så är det bra att veta att PET är en minnesplast, dvs den vill gå tillbaka till sin ursprungsform när det blir förvarmt. Kör en Cola-flaska i diskmaskinen så förstår ni vad jag menar. Oavsett om flaskan tillverkas i en- eller tvåstegs sträckblåsning så är ursprungsformen en så kallad preform. Denna ser i stort sett ut som ett provrör, fast i plasr. När pet-flaskan blir för varm så börjar den dra ihop sig för att gå mot preformen igen, även om den ytterst sällan når så långt.

Plasten är däremot intakt och släpper inget till innehållet i normalfallet.
 

Liknande trådar