Löpning i Stockholm
Reimersholme tror jag är sådär att springa på, lite knixigt, kort och svårt att hitta rytm.
Långholmen är bra om än något kort. Skulle gissa på max ett par kilometer runt. Här finns stigar, grusvägar och fina stigningar om man springer in mot ön. Det går bra att följa vattnet runt hela ön och om man vill få lite backar, sick-sacka upp mot Västerbron. Vill man ha lite distans måste man köra flera varv dock.
Årstaviken runt är annars ett fint alternativ. Här blandas asfalt med stigar och grusvägar. Personligen gillar jag Årstasidan bäst. Fin terräng där man kan köra upp och ner i backarna mot Årsta.
Kungsholmen runt bjuder mest på gångvägar av asfalt, men är ändå en hyfsad tur längs vattnet. Höjdpunkterna här är stigarna och backarna kring Fredhäll och Kristineberg.
Brunnsviken runt är nog min favorittur i Stockholms "innerstad". Lite asfalt och bra kombinationsmöjligheter med Stora Skuggan. Här springer man mellan 11 och 20 km utan att känna sig uttråkad. För ännu längre distanser är det bara att kombinera med Gärdet och Djurgården. Bra möjligheter till backträning också. Vacker miljö likaså.
Djurgården och Gärdet är också ett bra alternativ. Passar alla! Välj mellan flackt eller backar och vilken distans du vill. Kan dock bli lite tråkigt om du vill få mer än 18 km i benen. I sådana fall kan man ju alltid lägga till Liljansskogen och Stora Skuggan.
Om man sedan vill springa mer asfalt finnns det närmast oändliga möjligheter i Stockholm utan alltför många vägkorsningar. Jag väljer hellre stig, grus och gräs.