Skillnad
Hej jag springer både med och utan rygga.
Till vardags springer jag till jobbet, ca 9,5 km varje dag med rygga, mellan 4-6 kg beroende på om jag har "laptop"-en i ryggan eller ej. Dagens kläder och skor och eventuellt arbetsmaterial är alltid med. Jag har en Lundhags T30 som fungerar mycket bra för mig, sitter bra både i midja, över axlar/skuldror och rygg.
På helgerna (till fest ;-)) springer jag utan rygga och då oftast lite längre sträckor. Steget både känns och är då lättare än till vardags. Även lättare än tidigare, innan löpryggans tid.
Jag kände även definitivt skillnad i somras under de första dagarna av 2 veckorsvandringen. Det gick klart bättre än tidigare.
Som flera sagt före mig, börja med lite extra vikt. T.ex. en bra löprygga med plats för "vattenpåse med sugrör" i så får du funktion med på köpet. Därefter lite extra vikt på ryggen efter 10-15 löppass.
I helgen testade jag även att springa med "gå-stavar", det var en riktigt rolig erfarenhet som gav extra skjuts i steget och dessutom träning för arm-, bröst- och ryggmuskler på ett annorlunda sätt än "bara" löpning.
Lycka till, Leif