Sprickmaskin?

Hej!

Är sugen på att bygga en "sprickmaskin". Letar efter tips, idéer, inspiration för detta, både ute- och inomhusformat. Tänker mig kanske något som liknar en campusbräda, men endast (kanske iaf) för jam.

Vill gärna att den ska fungera för både sva, vertikalt, överhäng och tak. Vill också kunna träna både finger-, hand- och fistjam. Nån som har byggt något sånt och vill dela med sig av erfarenheter?

http://vimeo.com/38094533

Fast mitt tips är att leta efter schyssta problem/leder som innehåller det du vill klättra och sedan bara köra järnet! Jag kan dela med mig av några favoriter. Kanske ska vi teama ihop och åka och göra coola prylar i trakten...

Du behöver två stycken 25 mm tjocka plankor, gängstång, mutter och ett par träkilar.

Sätt en gängstång med ungefär 50-60 cm avstånd. Muttrar på utsidan. En träkil uppe och en nere för att slå isär sprickan när du vill göra sprickan grövre.

Vill du träna på riktigt svåra storlekar typ lösa fingrar och ringlås så måste dina fötter vara jättesmå i förhållande till fingrarna eller så måste sprickan vara mindre än vertikal, annars kommer du inte upp.

Om du sätter upp den längst en vägg så behöver du ingen spricka de första 40-50 cm så länge du inte tänkt sittstarta.

Ja har väl tänkt mig något sådant. Lite osäker på hur stort jobb det är att bygga en som går att vinkla efter dagsform och humör.

Men Robin: Ska inte K2 ha en sprickmaskin? Sveriges bästa gym? :)

Det beror på hur det ser ut där du tänkt sätta upp den, men finns det någon form av balk på lagom höjd är det ju plättlätt att göra den vridbar. Ställ ned den på backen i lagom vinkel och sätt fast den med en skruvtving på balken. Annars röstar jag på en aningens slabbig spricka, typ 80-85°, annars måste du vara sjukt stabil för att lapsa ringlocks.

Klättra handspricka är ju faktiskt riktigt lätt så det lär du dig snabbt, oavsett lutning. Den kommer aldrig stå inställd för tunn hand till knytnäve under någon längre tid.

Det är rätt tråkigt att träna på sprickklättring inomhus, inget för ett gym att satsa på i min mening...

Hej!

Är sugen på att bygga en "sprickmaskin". Letar efter tips, idéer, inspiration för detta, både ute- och inomhusformat. Tänker mig kanske något som liknar en campusbräda, men endast (kanske iaf) för jam.

Vill gärna att den ska fungera för både sva, vertikalt, överhäng och tak. Vill också kunna träna både finger-, hand- och fistjam. Nån som har byggt något sånt och vill dela med sig av erfarenheter?

En sak många har missförstått med jam (vet ej varför) är någon slags övertro att det är lika bra att jamma överallt i en spricka. Det är helt fel. En spricka i ett berg är ojämnt formad (förhoppningsvis) och det är din förmånga att förstå oregelbundenheten som gör att du kan jamma. Det är alltså inte bara tejp och råstyrka som gör att jammet sitter kvar. (Jag hävdar ibland att tejp bjuder in folk till att använda mer styrka och mindre teknik när de jammar).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg