Språkhjälp

Jag har suttit och läst en broschyr från Ajungilak och hittat ett ord som jag för mitt liv inte kan komma på vad det betyder. Min norska är tyvärr inte så väl utvecklad...
Det står så här:
"Hemper
Alle Ajungilak soveposer har 4 hemer for feste av Grevling yttertrekk, lakenpose eller borrelåsseler som gjör frokost ute en gråkald morgen til en trivelig opplevelse"

Att det handlar om hankar som finns i sovsäcken och som man kan fästa diverse pryttlar i har jag försått, men vad menas med borrelåsseler?

Nu står min förhoppning till att någon av er här på Utsidan kan hjälpa mig i min förvirring.

Jakan; sa:
Jag har suttit och läst en broschyr från Ajungilak och hittat ett ord som jag för mitt liv inte kan komma på vad det betyder. Min norska är tyvärr inte så väl utvecklad...
Det står så här:
"Hemper
Alle Ajungilak soveposer har 4 hemer for feste av Grevling yttertrekk, lakenpose eller borrelåsseler som gjör frokost ute en gråkald morgen til en trivelig opplevelse"

Att det handlar om hankar som finns i sovsäcken och som man kan fästa diverse pryttlar i har jag försått, men vad menas med borrelåsseler?

Nu står min förhoppning till att någon av er här på Utsidan kan hjälpa mig i min förvirring.
Hemper är en sorts öglor som finns uppe vid säckens kant.

Borrelåser är nog kardborreband eller om jag tänker efter kanske de snören som följer med som man kan fasta i öglorna och ha som hängslen över axlarna så att sovsäcken sitter kvar
[Ändrat av hanspers 2003-05-05 kl 08:16]

Jakan; sa:
Det står så här:
"Hemper

Borrelås är kardborreband. De är dock fnuliga att hålla på med. Tanken är att de knäpps ihop fram och bak på säcken med banden över axlarna så man kan sitta upp i säcken med säcken uppe vid hakan utan att den åker ner. På min Ajungilak säck har jag satt dit två resårsnören istället. Mycket smidigare.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg