Språkfråga

språkfråga "Unna Jierttas"

Hej

Vi (jag och min fru) vandrade kungsleden från Vakkotavare till Kebnekaise förra sommaren (jag friade längst upp i Tarfaladalen :). Vid Singistugorna så ligger två berg vid namn "Stuor Jierta" och "Unna Jierttas". Vi förstod så pass mycket att Stuor och Unna betyder stor och liten, men vad betyder "Jierta" resp "Jierttas", är det någon som har tillgång till en samisk ordbok och kan slå upp dessa ord (som med största sannolikhet är böjningsformer av samma ord).

Vi antog glatt att ordet betyder "hjärta" och brukar emellanåt kalla varandra för "Unna Jierttas", "lilla hjärtat". Nu hade vi tänkt ge vår dotter namnet "Unna-Jierttas" som andranamn, och vill vara säkra på att det inte på riktigt råkar betyda slagghög eller nått annat mindre lockande :)

Stavningen enligt fjällkartan är "Unna Jierttáš" (sista två bokstäverna är a+accent och s+uppånervänt-tak). Är det nån som vet hur det uttalas på samiska (och dessutom klarar av att förklara i skrift)?

kolla grundsten

Grundstens böcker Vandra Kungsleden har gott om
förklaringar till samiska geografiska namn, har du kollat
där?

Ja, bäst att se upp. Ett uttryck visade sig betyda
"ta en kvinna under kolten", antagligen ett spratt
mot upptecknaren.

il C.

Re: kolla grundsten

pehac@mai.liu.se; sa:
> Grundstens böcker Vandra Kungsleden har gott om
> förklaringar till samiska geografiska namn, har du
> kollat där?

Nix, har inte dessa... nån här i forumet som har dem tillgängliga och kan kolla upp ordet "Jierttas"?

/Jonas

I min (lule)samiska ordbok över terrängnamn står:
Jiertta, Jierta, Jerta = namn på (uppifrån betraktat) runt fjäll eller berg.

Mvh Ulf

Litet berg med rund karaktär

Jo, vi har idag varit i kontakt med professor Olavi Korhonen som är expert på samiska ortsnamn (kanske han som skrivit ordboken?) och han sa att det användes om berg, sjöar och eventuellt även myrar och betecknade just den runda (ovanifrån betraktade) karaktären. Berget i fråga (Unna Jierttas) ligger i en konstellation med Stuor Jierta (stora berget med rund karaktär) och Jiertajavri (sjön med rund karaktär). Både stora berget och sjön är relativt runda (enligt kartan), medan lilla berget har en påtaglig toppås, så det är möjligt att det lilla berget mest fått hänga med de andra i namngivning. Ordet används inte i språket annat än för just geografiska benämningar.

Hur som helst så har vi bestämt oss för att ge vår dotter (andra-)namnet "Unna-Jiertasj" (den lulesamiska stavningen av samma namn, då slipper man nämligen det något opraktiska uppochnervända taket över s:et). Nu skall vi bara se vad skattemyndigheterna säger :)

Ser redan fram emot den dagen då vi kan ta med dottern på fjällvandring till hennes eget berg.

/Jonas

Lilla runda?

Ska ni döpa dottern till "den lilla runda"? Vackert iofs men känns det inte lite som att ätstörningarna kommer som ett brev på posten när hon kommer i tonåren och bär det namnet? ;-)

Fasiken, nu inser jag vad tråkiga vi var som gav vår dotter Maria som andranamn. Sarektjåkka hade varit snyggt! :)

/Håkan

Uttalsmaskin?

Finns det någon hyfsad talsyntes på nätet så att man kan kolla upp hur saker bör uttalas på ett ungefär? Man kunde ju lätt misshandla ett uttal på de gamla fjällkartorna men de nya med "korrekt" stavning är klurigare.

/Andreas

Off topic:
Kan inte låta bli nämna möjlighet att döpa döttrar till Kanelblomman, Lillduvan och Sminkdosan. Bibliska namn, väldigt vackra döttrar (Slutet av Jobs bok i GT).

Är det någon som funderat över vad de små livens klasskompisar kommer att säga under grundskoleåren. Namn som Unna Jiertas, Sarektjåkko och Smörblomman ligger otroligt bra till då ett mobboffer skall utses.

mvh Christian

Sâ vitt jag minns frân min barndom anvándes aldrig nâgons andra-namn som anledning till trakasserier, helt enkelt eftersom dessa inte var kända av de andra barnen. Jag tror inte heller dagens lárarinnor ropar upp barnens samtliga person-namn.

I övrigt hâller jag nog med om att namn som kan anses originella, vackra etc av fóráldrarna just när barnet ska döpas, senare under skol-tiden sákert kan ställa till en hel del trassel för barnet i frâga. Tyvärr, fàr man vál säga.

Mvh /Mats

Vilken fantastik idé.
Andra namnet används ju vanligen inte alls och hon och ni kommer att kunna välja om ni vill avslöja det eller inte för andra. Det är knappt mina föräldrar längre kommer ihåg mina två andra namn (vanliga). De enda gånger som mina andra namn har avslöjats har vart i och med att mina föräldrars dåliga planering att använda tredje namnet som tilltalsnamn.
Visst kommer sannolikt en reaktion under tonåren mot föräldrarnas namnval. Men att bära ett namn efter ett berg i fjällvärlden, och dessutom nära den plats där föräldrarna friade kommer säkert att vara något som uppskattas mycket under resten av hennes liv. Vilken känsla att senare när hon blir större tillsammans kunna besöka "hennes berg".

/Lennart

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg