Språk för frilufsare

Hej!

Vilket 'ovanligt' språk är bäst att lära sig för en äventyrlysten frilufsare? Alltså, om man vill kunna åka till så många platser som möjligt (och kunna kommunicera med folket) för att t.ex. vandra.

Med ovanligt språk menar jag ett språk som inte speciellt många svenskar pratar. Vi bortser alltså från stora språk som engelska, franska, tyska och spanska.

Hoppas ni förstår vad jag menar ;)

//jávrasj
 
Tjoho

Mandrain, ryska, någon typ av khosian eller kanske swahili beroende på vart man i världen vill fara ?
Annars skulle det inte var helt fel att kunna prata latin :)

mvh // johannes
 
Ryska, det är iaf vad jag försöker lära mig.

Spanske vore nog också väldigt bra. Nåt slaviskt språk kanske. Arabiska. Jo mer man kan desto lättare blir det ju att snappa upp lite till.
 
Ett språk som används på många olika platser men inte så många pratar låter som två parametrar som är ganska svåra att kombinera.

Kan du redan engelska, spanska och arabiska flytande? I så fall kanske det är vettigt att titta på ett språk som inte så många kan för att nischa sig på någon mer eftertraktad destination, men annars inte.

Ganska många i Sverige pratar ryska men jag tror ändå det är ett framtidsspråk inom expeditioner på grund av att f.d Sovjetunionen är så grymt stort och det finns mycket orörd vildmark där. Dessutom finns ju Europas högsta berg där och andra intressanta toppar som exempelvis det berget som brukar kallas för Peak Lenin (även om detta inte är det korrekta namnet).
 
Med tanke på den utveckling vi ser i Arabvärlden, så kanske arabiska kommer att bli än viktigare att kunna. Om utvecklingen går mot mer demokratisering och öppenhet kommer det förmodligen att leda till ökad turism, inklusive frilufts- och äventyrsturism.

Ryska har ju redan nämnts, och lite samma sak gäller där. Upplevelseindustrin kommer kanske att hitta dit i och med att det blir mer turistvänligt (läs ökad säkerhet, tillgänglighet och servicemottagande).

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Språk och terminologi Allmänt om friluftsliv 113

Liknande trådar