Thure frågade i annan tråd
>>Spot connect och möjligheten att SMSa via satellit (blåtand från en vanlg mobil) verkar
>>vara en av de saker jag saknat med SPOT. Väntar på praktiska erfarenheter.
.......
>>Vad kostar de olika abonnemangen idag?
Jag betalar idag €138.00 per år...
Min erfarenhet av version 1 som jag haft i 2 år
1) Fungerar bra i Sverige/Jotunheimen/Italien
Mina turer
http://www.everytrail.com/my_trips.php?user_id=83615&order=creation_date
2) Spot 1 drar lite ström (har knappt bytt batteri) trots att jag använder den istället för GPS att "spela in mina turer" ( ung. 6 punkter per timme vilket fungerar bra för turskidor, långpaddling....)
3) Tålig fungerar vid -25 och vid paddling i Östersjön
4) Bra att den är enkel ==> inga problem med att ställa in kartdatum etc...
5) Kalla på SOS fungerar
När vi gick kring Abiskojaure 2010 April så larmade en annan person på hjälp med Spot och det fungerade bra...
Dock: Viktigt att vara tydlig att skriva in färdmeddelande och bra att ha en kontaktperson hemma som vet var man är ute på och kan kontaktas vid problem...
6) Enkelt för andra att se var man är
Mha av WEB karta som uppdateras i realtid och även facebook koppling går det att för andra att se var man är
Vet dock att det vid ett tillfälle var problem med SPOT SMS kopplingen....
Mer eller mindre negativt
A) Dålig feedback att en punkt skickats
Jag brukar då jag startar tracka skicka iväg en OK punkt som jag kollar med min telefon att den skickat SMS (Version 2 skall vara snabbare att ställa in sig)
B) Version 1 lite tung och otymplig och knapparna för SOS lite väl enkla att komma åt...
C) Idag finns det inget bra sätt att meddela att man har en Spot device med sig då man går på tur och att man kan se på URL xxx var vi är. I Leirvassbu kände stugvärden till Spot och fick min URL etc. ==> om det skulle inträffa något så skulle han kunna kolla...
Summering: Jag skulle inte idag ge mig ut på tur utan en Spot eller liknande device dels för att kunna larma men även om det tråkiga inträffar så är eftersökningen mycket enklare om man kan följa spåret jmf annan diskussion på forumet
>>Spot connect och möjligheten att SMSa via satellit (blåtand från en vanlg mobil) verkar
>>vara en av de saker jag saknat med SPOT. Väntar på praktiska erfarenheter.
.......
>>Vad kostar de olika abonnemangen idag?
Jag betalar idag €138.00 per år...
Min erfarenhet av version 1 som jag haft i 2 år
1) Fungerar bra i Sverige/Jotunheimen/Italien
Mina turer
http://www.everytrail.com/my_trips.php?user_id=83615&order=creation_date
2) Spot 1 drar lite ström (har knappt bytt batteri) trots att jag använder den istället för GPS att "spela in mina turer" ( ung. 6 punkter per timme vilket fungerar bra för turskidor, långpaddling....)
3) Tålig fungerar vid -25 och vid paddling i Östersjön
4) Bra att den är enkel ==> inga problem med att ställa in kartdatum etc...
5) Kalla på SOS fungerar
När vi gick kring Abiskojaure 2010 April så larmade en annan person på hjälp med Spot och det fungerade bra...
Dock: Viktigt att vara tydlig att skriva in färdmeddelande och bra att ha en kontaktperson hemma som vet var man är ute på och kan kontaktas vid problem...
6) Enkelt för andra att se var man är
Mha av WEB karta som uppdateras i realtid och även facebook koppling går det att för andra att se var man är
Vet dock att det vid ett tillfälle var problem med SPOT SMS kopplingen....
Mer eller mindre negativt
A) Dålig feedback att en punkt skickats
Jag brukar då jag startar tracka skicka iväg en OK punkt som jag kollar med min telefon att den skickat SMS (Version 2 skall vara snabbare att ställa in sig)
B) Version 1 lite tung och otymplig och knapparna för SOS lite väl enkla att komma åt...
C) Idag finns det inget bra sätt att meddela att man har en Spot device med sig då man går på tur och att man kan se på URL xxx var vi är. I Leirvassbu kände stugvärden till Spot och fick min URL etc. ==> om det skulle inträffa något så skulle han kunna kolla...
Summering: Jag skulle inte idag ge mig ut på tur utan en Spot eller liknande device dels för att kunna larma men även om det tråkiga inträffar så är eftersökningen mycket enklare om man kan följa spåret jmf annan diskussion på forumet
Senast ändrad: