Sportdryck, maltodextrin mm.

Jo ja har tänkt o börja exprimentera med att göra olika "sportdrycker" Är det någon som har något recept förslag på något?

Jag har själv hittat på en.....den kanske inte är en dryck men men...kan va lite svår o trycka ner ....

2 ägg
63 gram flingor

Detta har jag tänkt att man ska käka efter långa pass elelr liknande...jag gjorde receptet efter att jag hade jämfört Vitargo och Gainomax....eftersom vitargo inenhåller mer kolhydrater än gainomax och gainomax innehåller mer protein än vitargo, och då menar jag vitargo+protein....så tog jag mitten värdet av de båda olika ämnena och vipps så blev det det recept jag tidigare nämnde...det ända undantaget förrutom små olikheter inom mineraler är att man får i sig drygt 17 gram fett,....och i gainomax o vitargo är fett innehållet minemalt....tror någon att detta fett innehåll skulle vara dåligt?

Jo sedan undrar jag också,...hur kan man får reda på hur lång tid det tar och då menar jag exakt hur lång tid det tar för t.ex. maltodextrin att tas upp...o hur lång tid det tar efter att man intagit en viss mäng..hur lång tid det tar innan blodsocker kurvan drastiskt sjkunker.....skulle ju vara lite tarvligt om man tog lite maltodextrin innan ett lopp och att kurvan sjunker innan loppet....

ajja tack för alla svar!"

Sportdryck

Lite svårt att jämföra Vitargo med nått annat då Vitargo är en specialtillverkad kolhydrat som inte har någon naturligt motsvarighet.

Exakt hur lång tid?

Du får väl mäta, ta blodprov med jämna mellanrum efter intag av maltodextrin?

Glykemiskt Index är i princip ett mått på hur snabbt blodsockerhalten förändras efter intag av föda. Kolla t ex http://www.paulun.com

/Håkan

Haka inte upp dig på detaljer

Jag har personligen mixtrat med massa egna varianter av sportdryker inför uthållightetstävlingar och träning. Och idag har jag kommit fram till att mna nog inte skall tänka allt för mycket på GI och liknande. Det viktiga är ju att stoppa i sig socker

Delar gärna med mig av de recept jag använder idag (detta är tänkt att användas under träning och har därför ingen protein)

3 delar maltodextrin (köp i bryggeriaffär 3kg 129kr)
1 del Dextropur (köp på Ica 0.5kg 25kr)
1 krm bordsaltsalt (NaCl)
1/2 brustablett c-vitamin

Detta blandas med vatten så att du får en dryck som håller ca. 6-9 % kolhydrat per liter färdig dryck.
Denna dryck kan eventuellt spädas ut med ex. citrosaft för att få mer smak.

dextropur grejen vad är det?...typ dextrosol elelr?...räcker det inte bara med enbart maltodextrin + saltet o c-vitaminen?

Svar

Vitargo=ingen maltodextrin, Vitargo har gjort en egen patenterad kolhydrat som man inte vad jag vet kan få tag på när man gör egen sportdryck.

Varför dextropur? tja visst går det med bara Matlodextrin men denna dryck blir ganska "enforming" jag har i druvsocker för att man bör enligt mig ha en blandning mellan enkla och komplexa kolhydrater vilket borde göra att drycken fungerar för stunden och längre fram. Detta gäller ioch för sig enbart under aktivitet. Skall man "ladda" med dryck skall man enbart ha maltodextrin (detta blir då näst intill samma som Maxim Orginal)

MMm men där har jag en fundering....varför ska man ladda med malto dextrin....det är ju en snabb kolhydrat...då äre väl bättre att ladda med något som är ganska mycket mer långsammare....Typ fruktos...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tingdahl Sportdryck på brus Friluftsmat 11
kalleka Recept på sportdryck? Friluftsmat 1
fredrikw Göra egen sportdryck Friluftsmat 2
Hilber Fruktos vs Maltodextrin Friluftsmat 23
Luffarn MALTODEXTRIN? Friluftsmat 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg