Spöval

Hej på er,

Jag har funderingar på att köpa ett nytt flugspö men har svårt för att bestämma mig. Hoppas på att ni kan hjälpa mig i mitt spöval. Jag hade tänkt spendera ca 3000 - 5000 kr på ett spö i klass 5.
Jag letar efter ett spö som är bra vid närfiske och underhandskast men som även klarar av något längre överhandskast.
Spön som jag funderat på är G.Loomis GL3, Sage VPS och Loop Greenline.
Förslag och tankar mottages tacksamt. Kanske finns det något annat spö ni vill rekommendera.

Spöval!

Vad du ska välja är givetvis efter tycke och smak.
GL3 i klass 5 är något styvare än Sage VPS.
Jag trivs bättre med VPS(Samma som RPL).
VPS kan man väl säga är medium-fast i aktionen.
VPS i klass 5 är dessutom ett väldigt lättkastat spö.
Med en SA GPX i samma klass så har du en kanonkombination.
Bra både på Närdistans,långdistans och olika former av rollkast.
Detta är i alla fall mina erfareheter.
Jag tycker dock att du ska bygga ditt spö själv.
Finishen är inte i topp på fabriksbyggda VPS. Dessutom kan du bygga det med komponenter efter egen smak.
Du får ett "personligt" spö, dessutom till lägre pris!
Ett annat alternativ är att låta någon custombygga ditt spö.
Ett VPS 590 kostar ungefär 3000:- hos en custombyggare.
Men vill du ha lite exlusivare komponenter så får du lägga till en slant.

Loop Greenline har jag inte provat, ska väl ett betydligt snabbare spö än VSP.
Dock är de lite för många måndagsexemplaren hos Loop:s spön avskräckande i alla fall för mig.
Det finns en anledning till att det ingår extratopp till Greenline.

Måndagsexemplar

Ehh jo Outsider,
Jag antar att du kan belägga ett sådant påstående.

Intressant om du vill ha vänligheten att belägga ditt påstående om Loops dåliga kvalitet.

Mvh/Björn

Kvalitet

Att Loop haft problem med vissa spömodeller är ingen hemlighet.
När man fiskar ca 100 dagar per år så utbyter man givetvis erfareheter med andra fiskare.
Jag har själv ex. knäckt mitt Loop 14 fot 3 gånger! på samma ställe just under nedersta holken.
Har träffat minst 6-7 personer som drabbat av exaxt samma fel på just den spömodellen.
Då är det knappast fiskarens fel?
Faktum är dessutom att massproducerade Asien-spön i regel håller ojämnare kvalitet än USA-tillverkade.
Åtminstone var det så tidigare.
Den efareheten har i alla fall bekanta som arbetar inom fiskeredakapsbranchen.
Nämnas bör att Loop sköter reklamationer bra, även efter garantitiden gått ut.
Loops rullar däremot är en dröm!

Fler märke

Varför inte prova ett Kaitum #4-5. Köpte själv ett sådan för några månader sedan och är mycket nöjd med det. Har testat det vid fiske i strömmande och stilla vatten samt vid havsöringsfiske på västkusten.

Enligt mitt tycke ett kanonspö.

Intressant

Outsider,
Är detta problem specifikt för en och samma modellserie av Loop och just laxspön?

Jag kollar mycket på amerikanska spöbyggarsiter och där har diskuterats just ojämnheter i tillverkningen.

Som ex Sage SP, en klinga kan skilja sig så mycket gentemot ett annat exemplar, att man kan tro att det är olika spöserier.
Och de fabrikshopsatta har inte ens spöringarna på samma sida ryggraden.

Jag tror att, om man lägger ner tio tusen på ett spö, får man lov att vara ganska kunnig, för att inte göra sitt livs sämsta affär (jämför köpa bil).

/Björn
[Ändrat av Graip 2002-05-16 kl 09:12]

Provkasta

Hej!

Varför inte gå till butiken och be att få provkasta de olika spöna? Det är nog det absolut bästa sättet att hitta det rätta för just dig.

Olika personer har lite olika kaststil så det är väl ganska svårt att hitta ett spö som är bra för alla.

Peppe

Vad jag menar...

är ju somså, att när man kommit igång med sitt flugfiskande, så har man förmodligen hunnit prova olika typer av spön/linor och kommit fram till vad man egentligen behöver, för sitt eget specifika fiske.

Då kan det vara läge att köpa ett sk "dyrspö", för den ultimata njutningens skull. :)
Problemet är väl bara då, att för min egen del handlar det om åtminstone tre, kanske fyra, fem spön.

Med normalfiskarens tillåtna budget, har man då inte råd att göra ett felval (andrahandsvärdet 50%).

Alltså helt vansinnigt att köpa ett spö för mellan fem till tio tusen kronor, om man inte själv av erfarenhet/testande, vet vad man skall söka för kvaliteter hos ett spö, som passar just mig.

Och för jössenam, kolla garantivillkoren på dessa dyrspön.

Gör som Peppe rekommenderar, ansätt butikerna, låna spön och linor, testa och jämför.
Om nödvändigt, lämna ditt kontokort till handlaren och dra iväg till närmsta vatten med ett knippe spön (Sage, Loomis, Loop, Strömsländan å allt vad de heter).
Var inga problem för mig i alla fall.

/Björn

Drev dem till vansinne...

...kan tillägga att jag var i butiken tre gånger och provade ett Sage-spö i 30 minuter non-stop innan jag bestämde mig. Men så blev jag nöjd också. Priset var dessutom bra (om man nu kan säga det om ett Sage-spö ;-)

Peppe

Håller med.

Att köpa "dyrspön" utan att prova är givetvis ett lotteri och inte att rekommendera.
Bara för att jag tex. gillar Sage SP och RPL så behöver inte en annan gilla det, smaken är ju som baken.
Att låna ett gäng spön och ut ock kasta i lugn och ro är helt klart det bästa alternativen.
För mig som bor i Norrbotten så finns ett annat problem. Jag kan inte bara gå ner till handlarn och prova ett gäng spön, utan tex. en handlare 6 mil bort säljer kanske Loop, Guideline+Loomis 8 mil bort osv..
Då är andras tips om vägledning kanon så man kan planera in vilka spön som är aktuella, innan man planerar in vilka butiker som blir aktuella på shoppingresan.
För jag köper inget oprovat även om en person jag litar på säger att det är ett kanonspö.

Så spödebatter på nätet är ändå mycket intressanta för man får ju en hum om vad det är för spön.
Här är 2 länkar till bra debattforum om ni inte har dom redan:
http://www.flyshop.com/bulletin/
http://www.flyfish.com/forum/gear/index.html
Mycket utrustningssnack med sökmöjligheter bakåt i tiden. Rekommenderas varmt.
Efter ett tag lär man sig givetvis vem som har vettiga åsikter och har liknande smak.
Så att köpa ett spö för typ. 5000 utan att ha testat det, är då inget jag kan rekommendera med dom som har likvärdig ekonomi som min.
Men nätet är ett fantastiskt media för att sprida kunskap om tex. flugfiskegrejor vi flugfiskare världen över.
Efter att nyss upptäckt detta forum så tycker jag att det verkar lovande.

/Outsider

Prova ett Marryat Precision....

Bytte själv spö i början på året, och var nere i min lokala butik och provade en knippe spön #6 mellan 1300 - 5000:-
Valet blev ett Marryat Precision för 2300:-(erbjudande, normalt 3300:). Ett spö som har en underbar känsla. Man känner exakt när spöet laddar, och det är dessutom ganska förlåtande vad det gäller kastteknik.
Jag har tidigare fiskat med min systers Sage SP, och tyckte det var ett mycket bra spö(det är det ju fortfarande iofs), men Marryatspöt är numer min favorit.
Sen är det ju så att vi alla har olika smak, vilket innebär(iallafall i mitt fall) att dyra spön inte alltid är bäst för just dig.

Mats

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg