Spöken i fjällena?

I senaste utemagasinet talades det om spöken i Mårmastugan...

Finns det fler fjällspöken, tro? Är det någon som har någon kuslig berättelse att förtälja från våra fjällstugor? Borde ju finnas underlag för ett eller annat spöke någonstans, tycker man...

Gick inte de mest vågade av de gamla samerna genom Pastavagge trummandes på stora trummor för att skrämma bort spökena... medan resten av folket gick en omväg norr om vaggen?

MVH
Jmlove

Drake

I Pastavagge finns det dessutom en kuslig drake som vaktar passet och "kröken" högst upp.. Det är en klippformation på östra klippväggen som liknar en sovande drake (på framtassarna som en hund), och med lite moln och dimtussar kring näsborrarna blir det hela än mer dramatiskt.. Tolkien skulle gilla det.

/Niklas

Spöken eller inte. I naturen finns det som för oss är otolkningbart, det är bara att lyssna och känna efter. Jag tältade vid Lulep Spatnek i Ráhpavagge, det finns en platt fin strand vid älven där man kan tälta. Men det var den sämsta natt jag upplevet. Redan när jag kom ner och bad om lov att stanna fick jag en obehaglig känsla. Först trodde jag det var min rädlsa för alla björnar som vandrade samma stigar som jag. Det var veckan före midsommar så det var bara jag och björnarna i Ráhpavagge. Men känslan av att man inte fick stanna höll i sig hela kvällen och natten. Hade jag orkat så hade jag fortsatt. Jag kommer i alla fall aldrig mer att tälta där. Spöken, nej såg inga men det räcker med känslan, har aldrig känt det så starkt //Roland

Pastavagge är en helig dalgång men drakar finns inte i den samiska värden så han måste ha kommit dit på senare år. Jag passerade Pastavagge 1987 och det var en märklig känsla att var där alldeles ensam. Tältade på högsta punkten, vid foten av Pastavaratj. I år kommer jag att tälta där igen. Men någon trumma har jag inte men en joik bär man alltid med sig :-D

Hjärnspöken

Längst västerut i Padjelanta, på andra sidan de stora sjöarna, precis vid norska gränsen, slog vi upp våra tält. Efter middagen satt vi som vanligt alla fem och myste i det ena tältet och drack te och spelade kort. Vi hade tidigare på dagen sett fotspår vid en liten vacker spegelblank sjö med sandstrand - och hade skojat lite om vem det kunde vara. I denna del av Padjelanta rör sig ju knappt några människor - knappt ens samer (enligt samerna vi mötte tidigare iallafall). Var det en ensam vandrare? En eremit? En mördare i bakhåll?

I tältet där på kvällen började vi så prata om Thomas Kvick och mordet han utförde i Sarek - hur ofattbart det var. Hur kan en människa under en vandring i denna fantastiska omgivning få de tankarna och genomföra ett sådant dåd? Vi skämtade om att vi nog behövde sitta vakt under natten med tanke på fotspåren.

På natten blåste det upp och när vinden vände låg vi relativt utsatta på vår bergshylla. Det var inte på något sätt storm och tältet var väl fastgjort, men det kom en del byar som ryckte i tältet och orsakade en del oljud när tältduken flaxade. Plötsligt hörde jag att min väninna satte sig upp och ropade ut i natten med ångest i rösten: "HALLÅ!" "Är det nån där?" Hallå! HALLÅ!"

Efter att jag lugnat henne med att det bara var blåsten och hon hade lagt sig ner och somnat om upptäckte jag att jag var tvungen att gå ut och kissa. Jag har nog aldrig kissat så fort!!!!!!

Re: Hjärnspöken (OFFTOPIC)

petratetra; sa:
I tältet där på kvällen började vi så prata om Thomas Kvick och mordet han utförde i Sarek - hur ofattbart det var.

Har jag tokfel, har karln verkligen tagit sig in i Sarek? Vad jag vet stal han en cykel och tog sig till en liten färdigställd tältplats vid en sjö som heter Appojaur där han mördade ett holländskt par. Platsen ligger, om jag inte minns helt fel, vid en väg i utkanten av Sjaunja naturreservat.

//J (som själv ska vandra i både Padjelanta och Sarek om några veckor och helst vill slippa knivbeväpnade galningar. Fler tips om spöken mottages dock tacksamt :) )

J

Re spöken

Det enda stället jag kan tänka mig att det finns spöken i sarek är vid SPÖKSTENEN!! Ner mot rapajåkkå NV om snavvavagge. Tror det var en någon som tog sitt liv vid denna plats och påstås sedan smyga runt och skrämmas. Jättekusligt...

Kvick i Sarek - och Unna Vistas

Jag reserverar mig verkligen.... Det jag hört är att Kvick var i Sarek, men det kan absolut vara en vidareutveckling av den riktiga historien som har spridit sig. Ingen aning om det stämmer med andra ord!

Nån som vet?

Ett år när vi hade gått Unna Vistasvagge från Vistas och kom fram till Alesjaure, sade stugvärden (en äldre farbror) att det krävs mod för att ta sig igenom den dalen. "Jaha" sa vi lite dumt, "varför då då?". Då berättade han att det finns ett röse i dalen tillägnat ett sällskap som förolyckades där. Han menade därför att endast erfarna vandrare bör ge sig in i dalen... och mumlade nåt om nån förbannelse. Att ett sällskap på fyra unga damer hade gett sig på det och klarat det bra ansåg han vara mycket modigt. Jo man tackar ja!

Men faktiskt så sken solen i Vistas och även vid Alesjaure och det var inte direkt nån vind, men vid passet vid ingången till Unna Vistas rasade häftiga vindar, det var iskallt och snöade...

Re: Kvick i Sarek - och Unna Vistas

petratetra; sa:
Jag reserverar mig verkligen.... Det jag hört är att Kvick var i Sarek, men det kan absolut vara en vidareutveckling av den riktiga historien som har spridit sig.
--
Qvicken säger sig vara och har blivit fälld för morden på makarna Stegehuis i Appojaure och har aldrig varit in i Sarek. Han har slutat "sammarbeta" med åklagaren och erkänner inga fler mord. http://www.svt.se/nyheter/2002/020218/118.html
//Roland

Trolltrumman

För länge sedan, när jag började fjällvandra i 14-års åldern, var jag med ett sällskap i utkanten av Sarek. Vi hade basläger vid Wille- och Sigurd Länthas boställe, en bit från stigen upp mot Skierfe.

Under Skierfe finns en grotta eller kanske snarare en hålighet som bildats mellan nedrasade block. I håligheten gömdes en trolltrumma av en nåjd som dödshotats för sin verksamhet. Han uttalade därvid en förbannelse: den som hittar denna trumma ska aldrig mer finna sin väg i fjället.

Året före mitt besök hade två vandrare begivit sig in mot Rapadalens centrala delar. Vid en stor myr strax under Skierfe vek den ene vandraren av upp mot branten för att ta några bilder. Den andre vandraren fortsatte vid myrens bortre kant närmast Rapajåkken. I slutet av myren väntade han på sin kamrat. Efter flera timmar gav han upp och begav sig tillbaka till Aktse där fjällräddningen larmades.

Efter 2 dygn hittades den saknade. Han stod bara några hundra meter från den punkt där han avvikit, helt desorienterad och mycket medtagen av upplevelsen.

Han kunde inte berätta vad som hänt, men folk sade att han funnit trolltrumman under Skierfes brant.

V,

J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg