spinnshelter

Jag gjorde min första riktiga lättpackningstur för några veckor sedan till sarek.
Jag använde då ett nyinköpt, men begagnat spinnshelter och tänkte därmed dela med mig av mina erfarenheter. Jag vill dock inte skriva en recension då jag inte anser mig ha tillräckligt underlag för att objektivt bedöma spinnshelter. Däremot kan jag dela med mig av mina erfarenheter så här långt.

Jag hade en lite äldre modell av Spinnshelter (281g) med orginal footprint (108g), bugnest (121g), 8 st titanspikar (á 6g) samt extra lina (30g) och packpåsar (totalt 16g). Därtill kompletterade jag med en Thermolite bivy-bag (196g) att använda i nödfall. Jag använde mina Axess w50 som tältstänger.

Jag hade två nätter med lite mer problem och två nätter med mycket kondens. Resterande nätter gick mer eller mindre bra.
Första natten började lugnt med vindstilla och molnfritt, jag hade därmed i högmod satt mitt spinnshelter på en ganska exponerad men plan yta. Under natten började det blåsa en del uppskattningsvis kanske 10 m/s eller mer i byarna. Det var en ganska byig vind. Jag hade spänt ut sidolinorna med stenar och skyddet var uppsatt i sk "maximum protection mode". Dvs nerspänt till marken. Av försiktighet skulle jag komma att köra med detta läget hela turen.
Jag satte upp skyddet såsom instruktionerna hade uttytts hemmavid, vid provuppsättningen. Dvs man slog ett halvslag eller två kring vandringsstaven/tältstången med linorna som var i öppningarna (både bakre och främre) och spände därefter ned dem i marken med en spik.

Jag vaknade vid 4-tiden av att det blåste på mitt huvud och det kändes kallt. Vinden hade vridit sig och blåste rätt in i tarpen eftersom jag hade lämnat öppningen öppen för ventilation. Inget problem med kondens där inte!!

Jag packade ihop då jag var ovan vid prasslet och inte visste riktigt hur mycket till det skulle tåla. Jag vilade lite i vindskyddet brevid och fortsatte sen vandringen efter frukost .

Nästa natt som innebar problem var en natt då det började blåsa ganska kraftigt och därtill regna ihärdigt. Jag hade satt upp tältet i full skydd läge, men inte spänt ut sidolinorna. Dock hade jag satt stavarna i öljetterna vid ingångarna och därefter spänt ut linorna, detta gav en mycket stabilare uppsättning. Tältplatsen var ganska skyddad mot vind rakt bakifrån och framifrån, men jag hade inte garderat mig mot sidvind. Slarvigt. blåsten pressade sidan in över footprintet och mot sovsäcken (jag nyttjade bivybagen). Det kraftiga regnet gick igenom tältduken och det bildades en smärre sjö på footprintet. Allt var blött och jag beslöt mig för att ta ner skyddet och husera hos min vandringskamrat som hade ett väldigt trevligt double rainbow.

Den första natten med riklig kondens var en stilla och klar natt. Jag hade som vanligt satt upp skyddet för fullt skydd. Däremot hade jag lämnat en glipa i bägge ändarna.
Det blev rikligt med dagg som övergick i frost och lämnade mig med mycket kondens.

Den andra natten med mycket kondens var den sista natten, då kanske valet av tältplats ställde till det, där till var det mycket dagg och jag fick mycket kondens. Vi hade slagit upp lägret i en sänka nära ett vattendrag i skogen, det var vindstilla och en ganska klar natt.

Mina erfarenheter från denna mycket intressanta sarekfärd kan sammanfattas i följande:
Spinnshelter är ganska trångt om man är van vid rymliga tvåväggstält. Dock funkade det fint att laga mat i absiden liggande/halvsittande.
Att det är trångt (i full protection mode) märker man om man har fått kondens, då får man vara väldigt aktsam så att inte sovsäcken blir blöt.
Spinnshelter kan släppa igenom regn om det regnar kraftigt/blåser. Jag upplevde det som att regnet gick igenom när det blåste hårt mot tältväven (vid ett tillfälle). Detta var inget dramatiskt utan jag kunde lugnt torka bort regndropparna med min trasa (dessutom hade jag ju bivybag).
Detta känner jag dock att jag skulle vilja undersöka mer.
De problemen jag hade med kondens hade nog kunnat avhjälpas om jag hade satt upp tarpen i ventilationsläge istället, därtill hade nog större noggrannhet vid uppsättning och val av tältplats kunnat förhindra en del missöden.
Jag är positivt överraskad av tarpen trots de missöden jag råkade ut för och skulle vilja testa det mer innan jag helt dömer ut det. Det känns som om mycket hade blivit bättre med mer erfarenhet och noggrannhet. Det känns som om spinnsheltret har mer att ge.

Är det någon annan som har liknande erfarenheter av spinnshelter eller liknande lösningar?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg