Special Arbete

Hej kära medresenärer på denna skuta som heter utsidan.se.

Jag heter Andreas och går tredje året på tekniska programet med inriktning på IT på AhlströmerGummnastiet i Alingsås. Nu är det så att vi skall göra ett projektarbete på 100 timmar, inom ramarna för vårat program. Jag är scout/scoutledare och friluftsmänniska och ville inte göra nått om IT. Men nu har jag fått till en fin vinkling som bygger på att jag skall öppna en websida om ÖVERLEVNAD. Jag tror det kommer bli sveriges första webbaserade TOTALA ÖVERLEVNADSGUIDE.

Därför undrar jag om någon har erfarenhet av ÖVERLEVNADS-HEMSIDOR. Jag skall oxå INTERVJUA ett stort antal människor som har gått vilse, eller av annnan anledning kommit bort. Så om DU, eller någon DU KÄNNER, har hamnat i en SKARP ÖVERLEVNADS-SITUATION så blir jag ÖVERLYCKLIG om du tar och kontaktar mig. Antingen via mail [a@ost.to] eller telefon [0702-737345].

Tack på förhand!

Seriöst

Det verkar ju i alla fall som om du verkar vara ganska seriös i dina planer, så gör något riktigt seriöst. Anmäl dig till en överlevnadskurs.
Till ett specialarbete är det säkert möjligt att få några dagar ledigt för forskning, kanske t.o.m. sponsring.
Vem som kan anordna det eller var kan jag inte svara på, men ta kontakt med närmaste passande förening eller regemente, du kan ha tur.

Till att börja med kan du ta en titt i Försvarets Handbok i Överlevnad:
http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=70
Den anses av många vara den bästa på marknaden, även fast fientliga trupper antagligen inte finns i vilken lingonskog som helst, men överhuvudtaget är den bra.

Hoppas att du hittar det du söker någonstans

Lycka till!

MVH
Erik,
NV, 3:e året, specialarbete: massförstörelsevapen med inriktning på kärnvapen (lite svårare att forska om detta, det blir nog mer faktainsamling) ;)

SÖK

Öst; sa:
Jag tror det kommer bli sveriges första webbaserade TOTALA ÖVERLEVNADSGUIDE.

Därför undrar jag om någon har erfarenhet av ÖVERLEVNADS-HEMSIDOR.

Scouterna her ju en egen överlevnadshemsida - du kan ju börja med att kolla där!
Scouternas överlevnadskurs - SÖK, http://home.swipnet.se/gillis-nordin/handbok.htm

Jag skall oxå INTERVJUA ett stort antal människor som har gått vilse, eller av annnan anledning kommit bort. Så om DU, eller någon DU KÄNNER, har hamnat i en SKARP ÖVERLEVNADS-SITUATION så...

Kolla med civilförsvaret - det är ju de som får åka ut och leta reda på bortgångna människor!

/Pepsi

Tack!

tack för alla tips!

Jag viste inte om scoutkursen SÖK. Får kolla upp hur och när den går.

Jag skall oxå jobba för att bli sponsrad att åka på någon överlevnadskurs.

Men är det ingen som har varit med om en skarp överlevnadssituation, eller känner någon som har varit med om någon?

Återingen tack!

/Andreas

Öst; sa:
Jag tror det kommer bli sveriges första webbaserade TOTALA ÖVERLEVNADSGUIDE.

Ta inte i så du spricker bara, att få fram en TOTAL överlevnadsguide är omöjligt, då varje situation är den andra olik.

Känner tyvärr ingen som haft en skarp (militärt uttryck, sorry) upplevelse.

Alltså, alla som läser detta har väl varit med om en "skarp" situation, annars skulle vi, per definition, inte ha överlevt..
..vad jag fiskar efter är att alla som varit ute under någorlunda 'fältmässiga' omständigheter och lyckats ta sig tillbax till civilisationen med hälsan och gott humör har väl överlevt? "Överlevnad" kommer allt för ofta att handla om en situation där man plötsligt står naken mitt i skogen utan uppfattning om var man är, och då börjar bygga olika finurliuga kojor, göra upp eld med pinnar och äta ryggradslösa djur. Den stora prestationen i det är förmodligen just att sätta sig i den situationen, och att så få svarar på din fråga om 'erfarenheter' beroror väl just på att så få 'lyckats' med det?

"Överlevnad" i mina ögon (om vi då talar om friluftsliv i någon form..?) handlar snarare om hur man INTE hamnar i den situationen; hur man orienterar MED kompass, hur man håller sig torr och mätt, hur man förebygger och undviker skador och knixiga situationen, vilken utrustning man kan behöva i olika miljöer och hur man använder den INNAN man står där naken och vilsen, osv. Kanske inte lika hög ballfaktor som att bygga björnfällor och hundslädar av frusna laxskinn, men garanterat mer användbart och definitivt platsande på en hemsida om Överlevnad!

Lycka till med arbetet!
/Per

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg