Sparkstöttingar!

Palle_Z; sa:
Iofs skulle sparkstöttingarna kunna vara någon ny form av fählredskap utvecklat i LLK så än andas jag inte ut helt.
Nja, inte LLK, men jag har hört talas om en grupp som i all hemlighet håller på att utveckla skridskor med väldigt långa medar för att kunna åka på riktigt tunn is. På medarna kan man även montera en slags sits varför en del tar dem för sparkstöttingar. Jag hörde att de skulle ut och provköra dem idag och de var ju synd att de skulle bli avslöjade på detta prekära sätt...

Eller också är det bara ett gäng fiskare, helt enkelt.

Östergötland är utsatt

Förutom på Vättern så är det vanligt att samma typ av incident inträffar på Bråviken. Det brukar vara fiskare då också. Jag har för mig att Krister Valtonen tog och inventerade dessa efter Askö-händelsen.

Jag gissar att som fiskare tänker man mindre is, istället är nog koncentrationen på fiskarna.
På radionyheterna kl 16 lät det som allt gick väl. Skönt.

Tänk vindrikting, iskant och stora öppna ytor.

Sparkstötting i fälan?

Sparkstötting som färdmedel = skridskorollator!

Massor med bekvämligheter såsom snabb till fikaposition vilken dessutom är hög och det uppskattas av trötta knän.

Men har någon av er sett en såndär enmeds spark i verkligheten? se http://www.lammgard.se/designmuseum/advent17.htm
För något år sedan fick den lite utmärkelser för formen. Monomeden måtte ju ge väldigt lite praktisk nytta?!

Sparkstötting som reservskridsko

En spark kan även funka som stor "reservskridsko".

Här en bild på en Vänersborgare som skulle åka skridskor på värmlandska Rinnen men hade glömt pjäxorna hemma. Han lånade en spark på en gård vid sjön och åkte med gruppen på denna.

Observera pikhållningen.

2004-12-12%20007.jpg

Kickspark

tror jag deltog i det första Vikingarännet på Ekoln.

Gunnar Palm i SSSK testade för ca 20 år sedan en variant på skredstång med styre som var fäst med en fällbar koppling på skredstången.

Risken med skidor sparkar och skredstänger är att komma så långt ut på tveksam is så att det blir omöjligt att komma upp efter ett plurr.

Att jumpa med skidor över små flak kan å andra sidan vara ganska funktionellt förutsatt att flaken har bra bärighet.

Thure

Re: Kickspark

thureb; sa:
tror jag deltog i det första Vikingarännet på Ekoln.

Ja, det verkar vara en ganska populär sport i Finland. Liksom för övrigt även kiteskidåkning, intressant med sporter som bara finns i ett land.

Att jumpa med skidor över små flak kan å andra sidan vara ganska funktionellt förutsatt att flaken har bra bärighet.

Läste någon gång om en person (polis eller brandman?) som ofta skidade omkring på isarna i Stockholms innerstad på detta sätt om jag minns rätt.

-Palle

Hmmm ... tarp, power bar, fly sheet, inlines, skejta ... får det fortfarande heta "sparkstötting" ... borde det inte vara något som t.ex. "zimmer frame skates" eller liknande??:)

Eller kanske det inte är så dumt att behålla ... hmmm .. Stockholms SparkStötting Klubb ... för alla ??? ... vad kallas de som utövar sporten?? "Sparkare" låter våldsamt och nästan lite vulgärt medan "stöttare" har lite dragning åt överempatiska hållet??:)

tiddelipom; sa:
Hmmm ... tarp, power bar, fly sheet, inlines, skejta ... får det fortfarande heta "sparkstötting" ... borde det inte vara något som t.ex. "zimmer frame skates" eller liknande??:)

Eller kanske det inte är så dumt att behålla ... hmmm .. Stockholms SparkStötting Klubb ... för alla ??? ... vad kallas de som utövar sporten?? "Sparkare" låter våldsamt och nästan lite vulgärt medan "stöttare" har lite dragning åt överempatiska hållet??:)

I Norrland säger man att man ska "ut och sparka" då man åker ut med sin spark - ja man använder kortformen "spark" och mer sällan långformen "sparkstötting". Där sparkar man inte så ofta på sjöar utan oftast på vägar, och ibland t.o.m. på hårt skarad snö ute på fälten. Älvarna är mindre lämpliga att sparka (eller skrinna) på, därför att där är det i regel mycket strömt under isen.

Om sparkandet skulle sprida sig hos många i storstadsregionerna så är det säkert nån som hittar på ett nytt, trendigt och - givetvis! - amerikanskt ord för detta. Ungefär som när rullskridskor fick heta "inlines" .... eller när, för ca 6 år sedan, sparkstöttingens kusin på hjul, sparkcykeln, började kallas "kickboard".

Hittade följande sajt som ger en introduktion till sparkar och sparkande:
http://www.potku.fi/kepopas/kepopas_eng.htm

För 100+ år sedan förekom spark-lopp ganska regelbundet. År 1891 t.ex. så sparkade A. Holm från Stockholm till Uppsala på 6t 51m -- det var på vägar, inte på vatten. Stockholm-Södertälje och tillbaka var en annan vanlig lopp-sträcka. Lopp förekomm också på kortade distanser, från en till ett par kilometer. Och detta skedde innan SSSK hade bildats...

Idag skulle det nog vara svårt att genomföra sparklopp på vägar över längre avstånd. Eller ska vi stänga av en fil på E4'an och sedan spola den ordentligt så den blir riktigt hal, för att kunna ha ett spark-lopp där? :)

[Ändrat av pausch 2006-02-23 kl 14:51]

pausch; sa:
Om sparkandet skulle sprida sig hos många i storstadsregionerna så är det säkert nån som hittar på ett nytt, trendigt och - givetvis! - amerikanskt ord för detta.

Japp. Problemet är att vi har ett annat fenomen som heter roadgrusing. Och not-so-much-snowing.

Men i mindre samhällen med glapp i grusningen regerar ju sparken! Jag var i Dalarna för ett par veckor sen och körde spark för första gången på länge. Det regerar enormt!
Jag ska nog skaffa en sån där finsk räserspark och ha vid stugan!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg