Spårdata gpsmap60

Hej,
när jag laddar in spår från min gps i mapsource finns inga tidsangivelser/hastighet etc angivna i "Tracks properties" fönstret.
Får man bara med denna info när registrerar spåret med mapsource och gps:en kopplad till datorn?
/Björn

bjorna2; sa:
Får man bara med denna info när registrerar spåret med mapsource och gps:en kopplad till datorn?
/Björn

Hej Björn
Jag har en GPSMAP 60cs och såhär ser det ut för mig.

Index;Time;Altitude;Leg Length;Leg time;Leg speed;Leg course;Position

19;2005-04-17;13:11:34;-7 m;4 m;0:00:03;4 kph;102°true;N59 24.117 E18 18.858

särskiljer värdena med ;

Detta är på enbart GPS en och ingen dator tillkopplad
och sedan när man kommit hem överfört till datorn.

Är du säker på att du har tracklog on ?

chuck; sa:
Jag tror att gpsen tar bort tiden när du sparar spåret i gpsen.
Det stämmer. När man sparar spåret förenklas det betydligt. Endast ett fåtal punkter behålls och tids- och hastighetsuppgifter försvinner.

Det aktiva spåret innehåller allting.

Om du laddar över det aktiva spåret innehåller det även tidsangivelser. Men om du sparar det aktiva spåret i GPS'n försvinner tiderna redan i GPS'n.
Bertil

Samma på Vista C

Jag har en Garmin eTrex Vista C och jag tror nog att de jobbar på samma sätt när det gäller spårdata.
Så länge man inte sparar spåret så är det komplett och med tidsangivelser. MEN när man sparar spåret så reduceras antal punkter till (i mitt fall) 500 och datum/tid plockas bort. Mycket tråkigt tycker jag.

Kollar du på Active Tracks när du tankat ner spåren till MapSource (eller liknande) så finns allt med, men de sparade spår du ev har saknar tid/datum och är max 500 (eller vad nu 60n har) stora.
Jag har mailat Garmin och bett dem vänligt men bestämt att i nästa FW-release se till så att man kan använda lite av kartminnet för att spara spårdata. Om det nu är så trångt i det andra minnet där fw, waypoints mm ligger så de måste snåla på det trista viset.
Det verkar absolut vara tekniskt genomförbart så det handlar om Garmins vilja och hur många som påpekar det för dom.

Jag uppmanar alla som vill ha bättre hantering av spårdatat i sin Garmin att gå in på
http://www.garmin.com/contactUs/techSupport.jsp
och skriv att ni inte är nöjda med hur sparade spårdata hanteras. Så får vi hoppas att dom gör nåt!

RedBreather; sa:
I mina MPS filer är ALLT sparat
I GPS:en på sidan där spår hanteras kan man spara det aktiva spåret och ge det ett namn (åtminstone har det varit så på alla Garmin jag sett och förutsätter därför att det är någon liknande på 60C). Det är då spåret förenklas och tidsinformationen försvinner.

Det sker alltså innan man tankar in sakerna i MapSource, om man nu väljer att förenkla spåret redan i enheten.

Detta är naturligtvis en kvarleva av tidigare enheters små minne.
En del har uppgraderats "i flykten". När de bestämt sig för att inte utvidga eTrex Vista med fler funktioner, ändrades den till att kunna lagra mer.

Waypoints 500 -> 1000
Punkter i rutter 50 -> 125
Punkter i aktivt spår 3000 -> 10000
Punkter i sparat spår 250 -> 750

Fortfarande 20 rutter och 10 sparade spår.
Att de inte kom med detta från början berodde då på att de hade reserverat detta minnesutrymme för eventulla utökade funktioner, under resans gång.

Anders

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg