• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Spara

Hur mycket sparar ni privat till er pension om året? Jag har tänkt att verkligen ta tag i det nu och se över mina försäkringar och min pension. Har så dålig koll att det nästan är pinsamt, men jag är ju inte så gammal men man kan ju vinna några enkla vuxenpoäng med att göra en pensionssammanställning kanske :D

Jag kollade in den här sidan: www.dinapensioner.se men tänkte dubbelkolla med er här först om någon av er är medlem där! Det verkar vara helt gratis? Finns det fler såna här sidor än denna?

Tack för hjälpen för vilsna mig. I skogen hittar jag dock :D
 
Tack så mycket för tipsen, ska kolla in de länkarna och läsa. Vad har du för uppfattning om dinapensioner.se? Är du medlem där?
 
Tack så mycket för tipsen, ska kolla in de länkarna och läsa. Vad har du för uppfattning om dinapensioner.se? Är du medlem där?

Hej Ida, jag har varit medlem där i ett år nu och jag kan verkligen rekommendera det! Var medlem på minpension tidigare men inte längre. Tycker dina pensioner är mycket bättre. Jag fick en sammanställning efter 7 dagar! Det var väldigt förvånande. Så nu har jag koll och jag vet exakt hur mycket jag behöver spara för att kunna leva bra! Kör!
 
Hej Ida, jag har varit medlem där i ett år nu och jag kan verkligen rekommendera det! Var medlem på minpension tidigare men inte längre. Tycker dina pensioner är mycket bättre. Jag fick en sammanställning efter 7 dagar! Det var väldigt förvånande. Så nu har jag koll och jag vet exakt hur mycket jag behöver spara för att kunna leva bra! Kör!

Låter kanon, tack så mycket för ditt svar! Har blivit medlem nu och skickat in en fullmakt. Ska bli kul att ta tag i den här rätt så tråkiga biten nu om jag ska vara ärlig.
 
Det är en väsentlig skillnad mellan de två tjänsterna "Min pension" och "Dina pensioner". "Min pension" är en sammanställning av ditt pensionssparande och är ett samarbete mellan staten och pensionsbolagen. "Dina pensioner" är en försäksäkringsrådgivare, som lever på provision från försäkringsbolagen. Detta betyder inte att "Dina pensioner" är dåligt, men man skall vara medveten om skillnaden och vilka risker man tar genom att ge de en fullmakt att hantera ens pension.


Skickas från min iPad via Tapatalk
 
Det är en väsentlig skillnad mellan de två tjänsterna "Min pension" och "Dina pensioner". "Min pension" är en sammanställning av ditt pensionssparande och är ett samarbete mellan staten och pensionsbolagen. "Dina pensioner" är en försäksäkringsrådgivare, som lever på provision från försäkringsbolagen. Detta betyder inte att "Dina pensioner" är dåligt, men man skall vara medveten om skillnaden och vilka risker man tar genom att ge de en fullmakt att hantera ens pension.


Skickas från min iPad via Tapatalk

Som du sa så betyder det inte att det andra är sämre, jag blev medlem på båda och kan säga att dinapensioner.se är snäppet vassare. Att de själva får en provision spelar inte mig någon roll, det är ändå helt gratis för mig som privatperson. Och de har ju även en mycket bra sammanställning av pensionssparande också faktiskt. Här ser ni skillnaden emellan för den som vill läsa =)
http://www.dinapensioner.se/sa-fungerar-tjansten/jamfortjanst
 
Det är en väsentlig skillnad mellan de två tjänsterna "Min pension" och "Dina pensioner". "Min pension" är en sammanställning av ditt pensionssparande och är ett samarbete mellan staten och pensionsbolagen. "Dina pensioner" är en försäksäkringsrådgivare, som lever på provision från försäkringsbolagen. Detta betyder inte att "Dina pensioner" är dåligt, men man skall vara medveten om skillnaden och vilka risker man tar genom att ge de en fullmakt att hantera ens pension.


Skickas från min iPad via Tapatalk

Helt rätt. Man ska hålla koll på vad man blir medlem på, men jag har fullt förtroende för dem. De är dessutom mycket trevliga att ha att göra med, sen hur dem själva tjänar pengar är oväsentligt för mig. Men bra sagt!
 
Balansekonomi

Gå på Balansekonomis utbildning.
Första föreläsningen är gratis och öppen för alla sen kostar det. men det ger mycket tillbaka om man följer planen.
Du får en egen handlingsplan och koll på din egen ekonomi och sparande beroende på ditt mål.