Spåra

Nu när jag har insett att snön faktiskt verkar ligga kvar den här vintern så har jag äntligen kommit till skott och köpt ett par längdskidor.

Nu till dagens förmodligen okunnigaste fråga. Hur pass bra fungerar det att spåra med ett par vanliga motionsskidor? Jag bor precis bredvid skogen och har ca 700m till skidspåret den vägen och att bara spänna på sig skidorna och dra iväg känns ju klart trevligare än att packa in dom i bilen och köra runt (eller gå och bära dom för den delen).

Senaste gången jag åkte skidor var nog armens träskidor för 15 år sedan. Jag föreställer mig att dom smalare moderna skidorna gärna sjunker ner i ospårad snö med påföljd att man blir blöt och får slita hårt.

Skall du bara ordna ett 700 m långt spår, så är det inget problem, även med smala skidor. Skall man åka längre sträckor i lössnö är det bättre med längre och bredare skidor.

Terrängen

framför allt om det är mycket stenblock eller kuperat kan sätta gränser. Men knata på du efter 20 passager eller så har du ett godtagbart spår även om du har 40 mm breda lagg.

Thure

Klart det går att spåra. tråkigt bara om det är så lite snö att belagen blir repiga, men det märker du ju. Jag tycker inte att lite skrap spelar så himla stor roll, men jag kanske hellre skulle gå dagen efter.

Självklart blir det jobbigare när du sjunker ner i snön än att åka i ett spår, men 700 m, spelar det så stor rollom det ä lite jobbigare än optimalt?

Det låter ju som att det inte ska vara några större problem. (Att det inte blir nåt optimalt spår till att börja med gör inget.) Det får väl bli premiärturen i morgon.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg