Spåra räv?

Hej!
Tänkte ge mig ut och fotografera räven som jag sett i skogen hemomkring vid några tillfällen. Några generella tips på hur och var och när man enklast ser räven?
Nu har vi ju som omväxling snö i Blekinge och inledningsvis blev jag glad då jag såg spår i trädgården men efter kontroll i boken "djurens spår och konsten att spåra" så var det nog tyvärr bara en katt som spatserat hemmavid, för kort mellan tassarna för att vara räv.
Var brukar räven bygga lya och hur bunden är den till sitt bo?

Har läst om räven jägareförbundets sida mm men söker fler tips.

/Patrik
 
Man hittar ofta rävens spår i gränser mellan olika miljöer, t ex längs sjöstränder, i åker- hygges-kanter. Men skall man fotografera den, så måste man ju sitta stilla och förmodligen måste man också använda sig av en åtel, annars är nog chansen att se dem mycket små, bäst chanser har man på våren, när de är upptagna med förökning.
 
locka...

Hej!
En populär och i Sverige ganska ny metod av rävjakt är att locka räven med lockpipa som föreställer harskri. Det som krävs är en lockpipa givetvis, och viss kunskap men grunderna går ganska fort att lära sig.
Jag förstår att du inte vill skjuta räven men det funkar nog bra för fotografering också.
Lycka till!

VH/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lekarn störst chans att se? hare eller räv Vilda djur 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg