Hojba!
Jag har också en 4.5 volts batterieliminator som jag hade tänkt använda, varför jag har sökt efter en teknisk specifikation till eTrex utan större resultat.
Det är ju ytterst intressant att se vad max inspänning får vara och hur mycket ström den förbrukar (mA = milliAmpere).
Eftersom jag inte hittat någon teknisk spec. så har jag ordnat fram en ny batterieliminator istället. Jag hittade en ställbar (1.5-9 volt, max 250 mA) i en "junkbox" på jobbet.
Jag har faktiskt en "köpes" mobilkabel i bilen och har mätt upp spänningen på denna. Den ger 3.1 V vilket är tillräckligt för att kretsen i eTrex'en ska uppfatta att en extern strömkälla är ansluten och stänga av den interna strömförbrukningen från batterierna.
Jag har testat batterieliminatorn som jag hittade på jobbet och den fungerar alldeles utmärkt. Jag anslöt den i vägguttaget och kontrollerade med en multimeter/spänningsprovare samtidigt som jag justerade in den. Potentiometern i eliminatorn var lite kinkig så jag gav upp vid 3.15 V.
Jag tror INTE att du ska skicka in mer än 3.5 V i apparaten vilket kan vara skadligt det också. En ren gissning är att eTrex'en pallar uppemot 4 V men det är ju dumt att testa. Bättre avvakta och låta någon som eventuellt vet bättre ge oss besked.
Elfa bland andra, har en ställbar 1.5-9 V med stabiliserad utspänning, art.nr.:69-879-86 för 166 kr. Du kan säkert gräva fram en billigare begagnad hos någon tv/radio-reparatör.
"Friskt kopplat hälften brunnet" som man säger inom amatörradiokretsar.
Lycka till es 73 de Lars-Ove/SM2WEW.