Spade??

Jag funderar på att köpa en spade att ha i bilen på vintern samt att den ska funka att ha med på fjället när det blir dax för det.

Den jag har kollat på är Black Diamond Lynx Telescopic.

Är det någon som har erfarenhet av den?
Fördelar?
Nackdelar?

Andra modeller, märken som är bättre??

Jag har använt BD Telescoping Lynx och tycker att det verkar vara en mycket bra spade, den känns väldigt gedigen och robust och går utmärkt att hantera även med stelfrusna tumvantar. Den hade blivit ännu lättare att hantera om den haft ett D-grepp istället, men den fungerar bra som den är. Klart rekommenderad.

Bob Cat

Har den stora oranga BD spaden, Bob Cat tror jag den heter. Nåväl, stor, Orange och med D-grepp så vet alla vilken det är...

Den är tung och ger ett stabilt intryck, men jag har flera gånger lyckats böja metallen vid infästningen mellan bladet och skaftet (där plastspadar spricker). Lite oöm behandling, det medges, men det var bra att veta var den ger upp...

Den är bra, men tung och inte oförsörbar som man lätt kan tro när man klämmer på den i affären.

Den som gräver en grop åt andra...

/föhl

Ortovox

Vet ej hur du kommer att använda din spade, men jag har själv Ortovox professional, tillverkat av aluminium & plast. Har ej kunnat slå den sönder trots flera försök. Men då pratar vi om is och snö. Väger 600g som är acceptabelt och tar inte så mycket plats i rycksäcken. Dom har även metal variant som jag tyckte var nästan onödigt robust i ett vanligt bruk (+ väger 1 kg, och man vill ju inte släpa efter tunga grejer när man ska njuta av själva åkningen)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Telislinkan Spade plast eller Aluminium blad? Skidalpinism 8
tango tips ang spade??? Skidalpinism 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg