Sovsäckstvätt och tork

matsdavidsson@hotmail.com (Mats)

Gäst
Någon som har tips om hur jag bäst tvättar/torkar en Caravan
Carry Combi för att fördela dunet i innersäcken?
Yttersäcken har fyllning av syntet och är inget problem.

209753 (Patrik jonson)

Gäst
Untitled

Tvätta den tillsammans med några tennisbollar! och ett milt tvättmedel!

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Stor torktumlare!

Jag tvättade nyligen en dunsovsäck och en dunjacka. Handtvätt i badkaret med Nikwax Down Wash, sköljning tre gånger, centifugering 5 min i separat centrifug (mycket effektivare än tvättmaskinens centrifugering). Därefter var det dags för torktumlaren (stor!). Först 15 min tillsammans med några "tyngder" (i brist på andra lämpliga föremål: Batterier instoppade i flera strumpor; tungt men ändå mjukt). Ut med jacka och sovsäck och pilla runt i dunet för att lösa upp ev klumpar (det fanns nästan inga). In igen med tyngder och allt i 15 min till. Sedan kändes dunet mycket torrt och fluffigt. Bara för att jag är extra petig med min dunutrustning skakade jag runt dem ett tag utomhus, och lät dem sedan hänga i solskenet på balkongen en hel dag dessutom. Sist men inte minst var det dags att för hand fördela dunet jämnt mellan olika delar av plaggen.

Både jacka och sovsäck är ca 6 år gamla, och det var första gången jag tvättade dem. Jag har inte testat värmekapaciteten än, men de känns fluffigare och pösigare än före tvätten. Möjligen kan dun av hög kvalitet klara tvättar bättre? I min sovsäck är det 600-fillpower dun, och i jackan 750.

MVH

Peter Ask

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg