Sovsäcksstandard

Fortsättning på tidigare diskussion angående sovsäckar och temperatur.

Önskedrömmen vore ifall samtliga "stora" tillverkare enades om en
gemensam standard, till konsumenternas glädje. Och för min del
skulle det ENBART vara en sk komforttemperatur som uppgavs.
Anledningen? Detta skulle vara ett värde som "garanteras" alla,
de som använder säcken utöver angiven temperatur gör det på eget
ansvar, för genomsnitts användaren är det inget problem.
(dvs samtliga utom alpin och polarexpeditioner)

Viktigt är dessutom att standarden enbart tillåter +variation, och ej
som vanligast är +/- variation, i tillverkningen.

En sak som jag undrar över är hur tid och användning påverkar materialet?
Hur länge är det rimligt att en produkt motsvarar specifikationerna?
Första gången man använder, 1 år, 5år?

/mats

Varför vill inte företagen?

Jag antar att vi inte är först att fundera på detta med en gemensam standard, det har säkert företagen i fråga också. Jag tror att en sak som säkert gör företagen ovilliga till en standard är det faktum att det finns risk för minskad tilltror till företaget. LÅt oss säga att tex Haglöfs som nämnts tidigare skulle ha en sov säck som de klassar som minus tio grader i komfort temperatur. Om de då klassar om sina säckar efter en standard mall så kanske säcken plötsligt får komfort gränsen -5 grader eller ännu varmare. Att samma säck plötsligt skulle klara mycket mindre skulle ju innebära att alla som tidigare köpt säcken naturligtvis skulle bli oerhört besvikna över att deras sov säck "förlorar fem grader" som genom ett trollslag. De skulle förmodligen känna att de inte längre kan lita på företaget och en hel del skulle säkert vilja lämna tillbaka sin sovsäck som förra året var minus tio men nu bara minus fem. Jag tror att företagen är rädda för dessa effekter och att det ska framstå som att de tidigare har ljugit i alla år (vilket vissa kanske tom har gjort mer eller mindre omedvetet).

Jag tror inte det blir lätt att få företagen att acceptera en standard mätmetod, i synnerhet inte de som vet med sig att deras mätningar är optimistiska, men visst vore det bra! Upp till kamp!

/Andreas

Tillförlitlighet

Håller med Andreas att många säkert
skulle bli besvikna till en början.
Men de har ju inte köpte en "sämre"
säck för det, produkten är den samma
oavsett hur den graderas. Bara det att
färre kunder i framtiden behöver bli
"lurade".

Men min tro på företag som inte
vill enas kring en gemensam standard är
ännu mindre. IMO ligger det i deras eget
intresse.

/mats

Märkligt fenomen

Märkligt att konfektionsindustrin är så ointresserade av standarder,(de kanske finns utan attjag räkar känna till dom). Inom annan industri finns DIN standard, IEC standard, MIL standard, IEEE standard + en massa fler som jag ej har att göra med i det dagliga arbetet. Följer en produkt en viss standard så anges detta, och då vet man som kund ( och givetvis som tillverkare) vad som gäller.
Inom konfektionsindustrin kan man inte komma överens om en så enkel sak hur stor en T-shirt i en viss storlek är, än mindre övriga klädesplagg och skor.

Beträffande förslag till standard så skulle jag vilja göra den med en provdocka med massor av temperaturgivare på och omkring. Dockan ska nog utveckla 100 W, som ska vara den effekt en människa i vila utvecklar. Sedan är det bara att bädda in dockan i sovsäcken, sätta på temperaturregleringen till temperaturen N, och fuktighetsregleringen enl standard, när man fått den omgivning man vill, stoppar man in sovsäcken och dockan, mäter på alla mätpunkter under 8 h. Är temperaturen inne i säcken > M grader är säcken OK för temperaturen N.

Sedan kan man givetvis åldra sovsäcken på samma sätt som möbelindustrin gör med möbler.
Ska det vara så svårt att få konfektionsindustrin att komma överens om en sådan enkel sak, som är vardagsmat inom övrig industri ?

/Per Brune

Sovsäckstandard

Varför ska vi överlåta standarden eller hur vi vill mäta temperaturen i sovsäckarna åt tillverkarna? Som ni säkert vet finns det en standard på datorer TCO 99 osv detta är ett krav som kommit från det svenska fackförbundet TCO, de gick ut till sina medlemmar och frågade hur de ville att nästa generation datorer skulle vara, de gick sedan ut och kollade vilka datorer som klarade dessa specifikationer och rekommenderade företagen köpa dessa datorer. I en början var det ett motstånd från tillverkarna, men nu vill de snabbt få reda på kraven för nästa TCO xx för att just deras dator skall klara de nya kraven. På detta sätt har en svensk fackförening blivit de som ställer kraven på tillverkarna, och de som vill kan följa med och de andra får sälja mindre datorer.
Varför kan vi konsumenter inte göra något liknande med ex sovsäckar låt en organisation ta hand om proven, tillverkarna får givetvis betala kalaset men vi får ställa kraven och på så sätt få bättre produkter. Det kanske går att ordna på denna sida vi skriver in vilka krav vi vill ha på ex sovsäck temperatur motstånd mot väta torktid osv.

Matz

Har funnits

Det har funnits försök med dockor och temperaturmätningar. Caravan redovisade resultat från sådana försök i några kataloger på 1980-talet. Anledningen till att det försvann var kanske de nedslående resultaten för Caravans sovsäckar. Arctic Isblå som skulle klara -35 hade enligt docktestet en komforttemperatur på -16, Carry Combi (-30) klarade bara -13.

Det förekom också en del kritik mot docktesterna, men jag minns inte riktigt vad den gick ut på.
Visst vore det lämpligt med en standard. Om temperaturerna blir pinsamma för tillverkarna kan de ju använda en annan skala, t ex isoleringsförmåga. Bara det går att jämföra mellan olika tillverkare och modeller.

Peter Ask

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg