Sovsäcksproblem

• Trådstartare a_wreiber@hotmail.com (Anna)
  • Start datum

a_wreiber@hotmail.com (Anna)

Gäst
Jag funderar på att köpa en Haglöfs Outback för sommarvandring i Svenska fjällen. Är väldigt frusen av mig och vet inte om jag ska välja en #10 med komforttemp -3 eller en #20 med komforttemp -10. Blir den varmare säcken FÖR varm om vädret är bra?

Hur lång säck bör man välja? Räcker en ligglängd på 175 cm då man är 167 cm själv?

Sovsäck

Hej Anna.
För varm sovsäck innebär att man använder den mer som täcke. Generelt sett när det gäller sovsäck och frusna människor så kan man säga att det kommer i nio fall av tio vara underlaget som kyler mest, därför är det oftast bättre att titta på ett extra liggunderlag istället för en varmare säck. Ett extre underlag mehöver dessutom inte vara av fulllängd, utan 3/4 räcker oftast. Skaffa ett sovsäckslakan i nylon eller silke att ha inne i säcken, och är det varmt så kan man sova i lakanet med säcken som täcke. Fryser du så kan du ha den i säcken, glöm inte att då ta på dig sockor, mössa och var torr, varm och mätt när du går och lägger dig.

Lycka till. Anders - utsidan.se

#20, mitt tips

Hej !

Jag använder själv Haglöfs Blacklite, med komforttemp -5 och den har ju frusit i några gånger. En natt i Aktse så var det -2 grader, och jag frös ordentligt. Jag använder ett standard Thermarest enbart som liggunderlag. Vilket jag tycker räcker på sommaren.

Jag brukar oftast vandra i juli eller augusti. Ska man ut i september särskilt i norra Lapplandsfjällen så är det mer regel än undantag med minusgrader på nätterna.

Det här med klädsel är ju också nåt att tänka på. Jag brukar snarare ta av mig kläder om jag fryser. Jag sover oftast enbart i kortkalsonger och en underställströja. Mössa förstås om det är kallt.

Nä, komforttempartur på -10 på sommaren är perfekt.En sk 3-säsongerssäck är det som gäller för fjällbruk sommartid. Varm sovsäck är guld värt.

Hälsar, Mats

Anonym från gamla forumet

Gäst
Jag är också frusen

Jag är också frusen. Enda nackdelarna med en stor och tjock sovsäck är vikten och volymen. Jag har en Mountain Equipment ( www.highsport.se ), deras komfort temp stämmer ganska bra. Om jag skulle ha en tre säsongs säck från dom skulle jag nog ta en med komfort temp på -12. För sommaren är -5 OK eftersom deras angivelser stämmer ganska bra.

Min gamla Caravan är märkt -3, den är skön innomhus. Det beror till stor del på att innehållet sjunkit ihop. Dun sjunker inte ihop, polarguard gör det inte heller.

Lycka till

PS. Öppna alla ventilationer på tältet, fukten gör dig kall. Liggunderlaget är a & o, Ridgerest är inget för oss fryslortar. Ett vanligr 14 mm Fjällräven eller liknande väger nåt hekto mer, men det är det värt! DS

Detta är min erfarenhet!

Hej Anna. Jag sover ute i tält året om (inte hela året utan då och då- året om) och detta har jag lärt mig.
1. Köp en syntetisk säck. Även om den inte är lika varm som dun så är den mycket mer fukttålig och dessutom billigare.
2. Köp så varm säck som du har råd med. Står det att säcken har en komfort temp på -20 grader så räcker den ändå bara ner till noll och är perfekt för 10 plus.
Hellre för varm än för kall.
3. Köp inte haglöfs då deras säckar har fått mycket dåliga testresultat.
4. Lägg mycket pengar på en bra säck, det ångrar man inte när man väl kryper ner och det är kallt och ruggigt ute (och det är det nästan jämt).
5. Norska ajungilaq borde du titta närmare på.

a_wreiber@hotmail.com (Anna)

Gäst
Tack för tipsen!

Jag ser fram emot en skön vandringssommar och önskar er alla detsamma!

//Anna

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Np-komplett sovsäcksproblem? :-) Bo och sova 2
cim95pt4 SOVSÄCKSPROBLEM Bo och sova 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg