Sovsäcksöverdrag

Tänkte sy mig ett sovsäcksöverdrag för att slippa blöt sovsäck på vintern. Om det är någon som sitter inne med tips och förslag om hur man tillverkar en sådan skulle jag bli glad om ni ville dela med er.

///jonas

Gör det tillräckligt stort så att det inte komprimerar sovsäcken även om du har liggunderlaget inuti. Jag har varit med om att överdraget har vridit sig
under natten till dess att den vattentäta undersidan hamnade ovanpå. Inte ens en bra dubbelsäck klarade att hålla värmen när inte fukten transporteras bort utan hamnar som rimfrost i sovsäcken...
Detta undviks enklast genom att :
a) alltid sova som en klubbad säl
eller genom att
b) stoppa liggunderlaget i överdraget.

Jag har ett gammalt Caravan sovsäcksöverdrag med
goretex-översida. Det har en stor huva som går att rigga upp ungefär som en barnvagnssufflett. Den gör att man får som ett litet tält kring huvudet som håller kvar värmen utan att man behöver dra igen sovsäcken tills bara näsan sticker fram.

Gör det helt i något andande material..

Mitt tips är att du syr det helt i något andas material. Tips är kanske superbretex som är lite billigare än vanlig gtex.

Och som förgående sade man skall ha liggunderlaget inne i påsen. Ett bra mönster som jag har provat är försvarets överdrag för jägarförband med översidan i g.tex. och undersidan i något annat material.

MVH
Cristoffer

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johannatillfots Tyg- sy eget sovsäcksöverdrag Gör det själv 26
Nattvandrare Oömt sovsäcksöverdrag Gör det själv 12
katt Ideer till sovsäcksöverdrag Gör det själv 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg