Sovsäcksöverdrag?

Hittils har jag inte använt mig av något sovsäcksöverdrag...men...jag tror jag börjar fundera om...

...efter att ha lämnat in min sovsäck på tvätt (200:-!!!) börjar jag fundera på om man kanske inte kan ha en lite mindre säck om man använder både innerlakan OCH sovsäcksöverdrag...och dessutom spara en krona eller två i tvätträkningar :)


Finns det någon med erfarenhet av sovsäcksöverdrag...?...vad ska man tänka på , vilka märken är bra etc. Hur många grader påverkas insulationen av innerlakan resp. överdrag...?

Tacksam för alla synpunkter och erfarenheter.

//MM
 
Sovgott!

Tja!

Vi har och använder en innersäck av fleece.
Den gör att säcken blir lite varmare och så är det enklare att bara tvätta fleecen.

Eller sy själv, av ett underlakan, en innersäck!

adam
 
Överdrag

Ett helt skyddande sovsäcksöverdrag i något XXTex-mtrl är bra om du sover utan tält eller i t ex snöbivack eftersom du skyddar säcken mot väta utifrån. MEN du får också mer kondens inifrån med ett sånt överdrag.

Ett billigare alternativ är ett överdrag i bomull/polyester (görs fortfarande av några tillverkare). Skyddar mot smuts och lättare stänk/snö men orsakar inte nämnvärd kondens.

Om du sover i tält så kan du nog strunta i sovsäcksöverdraget (om du inte har hund :). Sovlakan är däremot en bra ide, skyddar sovsäcken mot överdriven tvättning :).

/J.
 
överdrag och sovsäckslakan

Klart att du skall ha! En styvbit (billigare så)siden ca 220x160 sys ihop på längden 3/5 och i kortändan. (Tejpa med målarmaskeringstejp och sy igenom så fungerar matningen bra, tejpen är lätt att dra bort sen).
Överdrag 10 cm större än säcken annars blir det trångt.
Tältbottenväv under, överväv lätt ryggsäcksväv eller funktions, glöm bort bomull av många skäl...En bit myggväv uppe vid huvudet och en överlappande huvudbit, titta på komersiella, ett par band för snören att hålla upp huvudändan och det är färdigt.
Funktionsvävs modellerna håller jag mig borta från sedan jag fått sovsäcken nerblött utifrån av egen svett på längre turer, men på korta turer fungerar de fint.
En vanlig sopsäck håller fotändan torr om ditt tak är lite kort.
Temperatur förbättringen blir med lakan enligt min erfarenhet mellan 1-3 grader och med överdrag cirka 2-5 grader. En sommarsäck räcker till vår och höstbruk med båda.
 
Tack för en massa bra tips och idéer...

...det där med att sy ett eget överdrag verkar som en bra idé...då får man det ju som man vill ha det ;-)

Men...var får man tag på bra vävar, framförallt bottenväven..."tältbottenväv"...var i allsindar säljs sånt?

//MM
 
Tyg

Det är numera tyvärr svårt att få tag i bra tyg här hemma. Förut kunde man köpa hos Hillebergs och Fjällräven men det går nog inte längre. Kolla bland inläggen på ”Gör det själv” där finns en del adresser.

Per
 
Jag använder ett köpt överdrag för 200-300 kr, Fjällräven eller Haglöf (minns inte nu), som har polyesterbotten men bomull på översidan. Det fungerar utmärkt vid övernattningar i tält eller vindskydd. Inga problem med kondens tack vare bomullen. Överdraget är lätt och litet och fantastiskt bra som reserv om det nu skulle bli kallare än förväntat.

När jag övernattar i vindskydd direkt på backen lägger jag först in liggunderlaget i överdraget och därefter sovsäcken, därigenom undviker man att "halka av" liggunderlaget och hamna direkt på backen med sovsäcken.

Enda nackdelen som jag ser det är att det saknas dragkedja i överdraget vilket gör det lite knöligt att ta sig i och ur.

Min erfarenhet av innerlakan är att det blir varmt och fint men jäkligt trassligt om man är van att vilja vända sig i sömnen. Testa själv, det är ju lätt att sy ett eget!

Hälsningar
Tomas
 
Tyg

Klättermusen säljer inga ”gör det själv grejer längre”, men har man tur kan en affär som säljer Klättermusen lyckas ta hem åt dig. Jag har lyckats köpa hålband och spolknappar. I dag hade ”min” affär fått hem Fjällräven G1000 väv åt mig, så be snällt i en affär som säljer Fjällräven så kanske det går. Det underlättar nog att jag är stamkund för det är nog ingen större förtjänst att sälja 2 m tyg.

Så försök med Fjällräven.

Per Brune
 
Sovsäcksöverdrag

Jag har använt ett överdrag (Vaude bivacksäck) en gång och blev plaskvåt inuti. Materialet var helt vattentätt och det bildades väldigt mycket kondens på insidan, så mycket att den blötte igenom dragkedjan på sovsäcken och blev ganska obekvämt. Så trots att min erfarenhet endast består av ett användningstillfälle (!) vill jag ändå avråda från heltäta material.

Ang tältväv i lösvikt så har jag sett i Hillebergs katalog att de säljer satser med lösa vävbitar om 1x1,5 m (tot 9 m²) för 150 spänn. Framgår ej om det är ytter- eller innerväv.

/Rasmus
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg