Sovsäcksliner

varför inte bara sova i underställ?

jag tycker att sovsäcken känns varmare med liner, även fast jag tar med den mest av hygienskäl.

Bra fråga..

Letar också efter en förstärkning.. men tycker att den som föreslås är alldeles för dyr... någon som har förslag på billigare alternativ?

//T

En Fleecefilt är inte dyr.

Gjort en egen av Fleece som puffar ca +5,måttade upp till hakan och knåpade ihop den som en påse med åtstramning högst upp.Har den oftast till bröstet men går att ha upp över axlarna,dra till stroppen och så funkar den som köldkragen på en kraftigare säck.Är fyllning till mitt 'örngott' när den inte används.Väger styft 400 g visserligen.

peter

Alla fluffiga och fleecelinar lider av att det är en extra sovsäck samt att de väger och fyller, förutom att de kostar.
En egensydd sovsäckspåse av siden fixar du till för mindre än halva köpepengen, förutsatt att du köper stuvbit...dessutom väger och fyller den betydligt mindre.
Nej några +8 grader tillför den inte men tvättar på sovsäcken sparar den oxså.
//J

Sov i understället, billigare (eftersom du redan har ett ) och varmare än silkesliner. Mindre krångel dessutom.

Instämmer!
Dessutom kan ju understället användas som förstärkningsplagg vid kall väderlek.
"Sovsäcks-liner" kan bara ersätta understället i sovsäcken, inte utanför.

/ Bertil

nyfiket om sovsäcksfoder kontra underställ

Ett mycket lättbegripligt tips :)

Jag funderar på att tälta i jämtlandsfjällen i slutet av månaden.

Men vad för slags underställ behöver i det fallet?

Jag har sovit i mitt underställ under augustiturer - då det har varit ner mot nollstrecket.
Har lite svårt att lita på att samma arrangemang räcker om kvicksilvret sjunker tio grader till...

Sedan förekommer det ju att jag svettas lite - även på vintern. Är det då inte hursomhelst bra med lite foder - åtminstone siden/motsv. - för tvättens skull, om jag sover i underställ som jag haft på mig under dagen?

Eller... om jag faller för min klentrogenhet och vill försöka förstärka sovsäcken -

hur mycket skiljer i hektogram respektive kilokronor på att

köpa en -10C-säck - ny eller begagnad (anbud emottages :-D )

eller köpa ett extrafoder/själv sy ihop filt?

Om jag nu postulerar att de ger samma värme och sovkomfort? (?)

Mycket taxam för svar :)

/Peter

Ett mycket lättbegripligt tips :)

Jag funderar på att tälta i jämtlandsfjällen i slutet av månaden.

Men vad för slags underställ behöver i det fallet?

Jag har sovit i mitt underställ under augustiturer - då det har varit ner mot nollstrecket.
Har lite svårt att lita på att samma arrangemang räcker om kvicksilvret sjunker tio grader till...

Sedan förekommer det ju att jag svettas lite - även på vintern. Är det då inte hursomhelst bra med lite foder - åtminstone siden/motsv. - för tvättens skull, om jag sover i underställ som jag haft på mig under dagen?

Eller... om jag faller för min klentrogenhet och vill försöka förstärka sovsäcken -

hur mycket skiljer i hektogram respektive kilokronor på att

köpa en -10C-säck - ny eller begagnad (anbud emottages :-D )

eller köpa ett extrafoder/själv sy ihop filt?

Om jag nu postulerar att de ger samma värme och sovkomfort? (?)

Mycket taxam för svar :)

/Peter

Åk skidor i ett underställ, sov i ett annat. Då slipper du liner och har ett extra underställ ifall det du har dagtid skulle bli alltför blött. Ett vanligt Ullfrottéställ är perfekt.

Senast ändrad:

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg