Sovsäcksfunderingar..

Undrar om det är någon som har erfarenhet av Ajungilak Tyin Arctic (eller Winter). Har också kikat på norska Nanok Performance är enligt mig verkar dom ganska likvärdiga vad avser vikt, packvolym och isoleringsförmåga. Är det någon som testat någon av säckarna eller kanske båda får ni gärna yttra er!

avslutad210712

Gäst
Vi Använde Ajungilak Tyin Arctic ifjol och de var tillräckligt varma för både mig och min sambo. Då var temperaturen ner mot -20 på nätterna och vi sov i tunna ylleunderställ.

Nackdelen är dock storleken för den är STOR nerpackad i packpåsen. Själv kör jag med pulka men skall man ha ryggsäck bör man nog testa att packa ned den alternativt överväga att köra med den på utsidan av säcken.

Jag har en winter och den sover jag hyfsat i ner till -35 (utanför tältet), kallare än så har jag inte lyckats hitta.
Jag är 180 lång så jag köpte en säck för "max personlängd 180". Tyvärr är den lite för kort så om jag ligger raklång så trycker tårna ihop stoppningen i botten och blir kalla. Det blir alltså mycket att ligga på sidan om det är kallt. Så kolla att du får rätt längd på säcken.
Jag har dessutom haft oturen att få plusgrader en gång och då var det väldigt svårt att anpassa värmen. Något öppen dragkedja > för kallt, stängd dragkedja > för varmt. Jag har själv inte testat att kombinera två säckar men jag antar att det finns några här som vet. Jag tycker iaf det verkar vara ett alternativ.

/Marcus

Stor klump

Vi brukar låna Denali Arctic av Norsk Polarinstitutt. Jättebra sovsäck! Nackdelarna är Volym och vikt, den är enorm! Men den pallar hur mycket fukt som helst och är skön i -40. Lite osäker på livslängden bara, de äldsta brukar vara lite platta, men jag vet inte hur dom förvarats.

06Axel_in_the_morning.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skottis Sovsäcksfunderingar! Fjällvandring 28

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg