Jag har ett överdrag i GoreTex som jag köpte på nån utförsäljning i ett svagt ögonblick för några år sen (Caravan är märket tror jag). Det är bara överdelen som är GoreTex, underdelen är vanlig "tältbotten".
Fördelar är ju att det skyddar sovsäcken om man ligger utsatt, men det finns också nackdelar.
Dels är det bökigt att komma ner i, öppningen är ju inte stor. Att rulla ut liggunderlaget i den är inte heller lätt (om man inte har självuppblåsande). Sen är det svårt att få "luvan" att skydda bra mot regn, mitt överdrag har öglor så man kan sätta "bågar" som håller den uppe (men det får man då tälja till av några vidjor).
Det är alltså inget att använda om man RÄKNAR med ruskväder. Men vill man ha lätt packning och VARA BEREDD på ruskväder så är det rätt bra. Man kan ju ha med sig en liten press eller regnponcho som man spänner upp över huvudänden så det bara är fotänden som sticker ut, då blir det avsevärt smidigare.
Jag använder det när det är regningt och jag sover i vindskydd med våra scouter (då är det lätt att man hamnar utanför i fotänden eller på sidan), har det också på vintern som extra förstärkning men då är nackdelen att det lätt blir frost på insidan.
Värt pengarna? Njaa, i rätt situation kan det vara värt pengarna, men för de flesta finns det antagligen mer prisvärda lösningar. Har man ett använder man det kanske ofta, men har man inget klarar man sig ganska bra utan.