Sovsäckens grunder

Hej, kanske är en lite små dum fråga med vad innebär egentligen comfort , limit och extrem temperaturs angivelserna på sovsäcker i praktiken?
Comfort temperaturen hajar jag och limit, men extrem?

Jag hade tänkt att köpa ME's sleepwalker 3 och sova i hängmatta lite här och var i välrden.
Om det skulle bli t.ex. -18 °C någonstans (säckens extrem temp ligger på -20 °C) betyder det i normal fall för det genomsnittliga personen att det kommer vara ganska kallt i säcken även om man sover med lite kläder på?

Senast ändrad:
Lite fakta:
http://www.highsport.se/produkter/EN13537.htm

Hämtat från tillverkares hemsida:
*EN 13537
Comfort temperature (T comf)
Anger den temperatur där en kvinna får en behaglig natt utan att frysa.

Limit temperature (T lim)
Motsvarar Comfort temperature för en man.

Extreme temperature (T ext)
Den nedre temperaturgräns där hälsorisk kan uppstå för en kvinna.

Sedan är det upp till dig när du fryser...

Ja, vid extremtemp är det ganska sannolikt att man t.o.m. fryser. Men man drabbas inte av hypotermi.

Men sen är det ju individuellt vad man faktiskt behöver för temperatur. En säck som du fryser i vid -3 kanske jag tycker är varm och skön vid samma temperatur. Det som är bra med EN-standarden är att alla säckar provas på samma säck. Vet du att en säck som har -3 som komforttemperatur passar dig så kan du köpa en -3-säck från vilken tillverkare som helst (så länge de anger temperaturgränserna enligt standarden)

Förut var det så illa att om du sov bra i en -3-säck från en tillverkare kanske det behövdes en -8-säck från en annan tillverkare för att få samma sovkomfort.

Erfarenhetsmässigt betyder din egen förbränning mest, dvs ät tillräckligt. Klä dig rätt och se till att det inte drar på dig...Sova i hängmatta gör ju en hel del på luftcirkulationen.....Pröva vad som passar dig, en sovsäck för -15 kommer att ge dig vissa problem vid +-0 och fungerar sannorlikt inte alls vid +15....
//J

Försök skaffa egen uppfattning

Jag vet att det blir lite moment 22 att be dig veta något innan du testat, men på sikt så kommer din egen kunskap att säga dig mer än märkningen, även om den numera är standardiserad.

Enligt min uppfattning så var det rena anarkin tidigare, där man kunde lita mer på vissa tillverkares angivelser och mindre på andras. Jag lärde mig "den hårda vägen" vilka tillverkares temp-gränser som passade min kropp, precis som man vet att stl M kan motsvara stl S eller L hos vissa tillverkare, i kläder.

Numera tycker jag inte att märkningen passar mig alls, trots att jag tekniskt sett är "sjuttiokilosmannen", dvs den norm sgs hela samhället är standardiserat efter. Comf-temp för män är för varm, likaså comf för kvinnor. T limit går inte att ligga i, även om man säkert överlever en stillaliggande natt (normalt klarar man ju natten genom att t ex röra på sig och äta, även om man bara har en tunn jacka och ingen spejsad sovsäck överhuvudtaget).

Nåt slags hum kan man få om man räknar antal gram dun * dunkvaliten. T ex vet jag att 300g dun av +800-kvalitet för mig räcker till ungefär -5 grader, och att 1000g dun av +7-800 räcker ned till åtminstone -20, troligen en bit till (därnere spelar det så liten roll, eftersom nätterna plötsligt kan variera mellan -5 och -25, man får se till att ha sina säkerhetsmarginaler).

Glöm...

Eller inte.

Måste man inte veta volymen på kanalerna för att räkna på duns 'fillpower',det funkar ju inte om dunet ligger utspritt på en fotbollsplan med marktäckare.

peter

Senast ändrad:
Glöm...

Eller inte.

Måste man inte veta volymen på kanalerna för att räkna på duns 'fillpower',det funkar ju inte om dunet ligger utspritt på en fotbollsplan med marktäckare.

peter

De testar väl inte dunets fillpower i olika säckars kanaler, det görs väl i en volymmässigt standardiserad behållare (antar jag, brasklappsmässigt ;) )

Man kan ju kolla på hur mycket loft en säck ger, t.ex. Western Mountaineering anger väl det för sina säckar. Det finns tidigare trådar här som tar upp det. Jag tror det är en hyfsat bra indikator (men den måste ju modifieras för sånt som kragar och dragkedjeisolering etc; och inte minst passform).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cyanopsis Sovsäckens matematik Bo och sova 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg