Sovsäck WM i USA?

Funderar på att köpa en Western Mountineering soväck i USA. Är det någon som har tips på bra ställen att handla ifrån? (Gäller näthandel.)

Lars

Funderar på att köpa en Western Mountineering soväck i USA. Är det någon som har tips på bra ställen att handla ifrån? (Gäller näthandel.)

Lars

Varför gå över ån efter vatten brukar man säga, Skövde Natur har en sån häringa för 6300:-, den verkar skaplig, den är avsedd för neråt 40- om man får tro dem.

Marmot CWM EQ Reg

de där på andra sidan "sjön" har dessa USA-priser på samma säck, sedan tillkommer ju frakt, handlar du i Sverige är det ju lättare om det strular med säcken antar jag, men du väljer själv.
Köper du här i svedala så kanske tom du har möjlighet att känna o klämma på den, krypa ner i den kanske...

Andra köpställen :

Moosejaw

$679.00 CWM EQ Reg -40 Degree Sleeping Bag

Altrec Outdoors

$698.95 CWM EQ Sleeping Bag

Campmor

$522.98 CWM EQ minus 40 Degree Down Sleeping Bag Long

Mountain Hideaway

$679.00 CWM EQ Sleeping Bag -40

US Outdoor Store

$699.00 CWM EQ -40 F Sleeping Bag
-------------------------------------------------------------------------------------

Dyra grejor men mycket skön utevistelse är det i dessa säckar, den viktigaste utrustningsdetaljen enligt min mening.

Tips:

Ett budgetalternativ är ju att köpa två Jyskduntäcken för halva priset nu och sy själv, du får två täcken för ca 1600 med en vettig dunblandning, för lite bärande fjäder enligt mig, men du kan ju blanda i mera. En sån säck ger mycket känsla, mycket klämma o känna o nysa.....mysa...

Hur mycket av dunet i dessa täcken du använder avgör du själv.

Viktigast är ju att du kommer ut, inte att du köpt det värsta, "finaste", (det gör man vartefter;))

God Tur Lasse !
Peter

sovsäck

Skojar du Peter?? 6300!! kolla in Carinthias sovsäckar, dom har både dun och syntet fast över hälften så billigt! Sen har du ju Roberts i polen med, dom skräddarsyr en säck åt dig, o då är det hangjorda grejer o en helvetes bra kvalitet! polarn köpte därifrån o hans säck är riktigt bra sydd, inget hafs där inte! men smaken är som baken, är man miljonär så kvittar det väl vad det kostar....

Ja, jag förstår inte heller hur man kan överväga WM. Först ska det östeuropeiska dunet skeppas till USA och sedan, när det är insytt i sovsäck skickas tillbaks till Europa. Vansinne!

Skojar du Peter?? 6300!! kolla in Carinthias sovsäckar, dom har både dun och syntet fast över hälften så billigt!

Fast dubbelt så tungt och dubbelt så stort!
Du behöver inte vara miljonär för att köpa WM. Det räcker med att man är ekonomisk.

Jag har då inte hört talas om någon som har varit missnöjd med sin WM säck, än så länge.
Jag äger en själv och skulle inte byta ut den för några pengar i världen. Den är värd varenda krona! Men man måste prova för att märka skillnaden och det är inte alla som är beredda på att göra det.

Samma sak med Roberts! Har bara hört bra om deras sovsäckar och funderade länge på att köpa en därifrån. Jag ser dock den största vinsten med att köpa därifrån att man kan få den skräddarsydd, om man nu behöver det. Annars är det förlust i både vikt/volym och prisvinsten är inte så stor.

Ja, jag förstår inte heller hur man kan överväga WM. Först ska det östeuropeiska dunet skeppas till USA och sedan, när det är insytt i sovsäck skickas tillbaks till Europa. Vansinne!
Ja det är vansinne! Men skall man ha världens bästa sovsäck så får man ibland vara vansinnig.
Jag förstår vad du menar men skall man resonera så, så finns det definitivt många fler andra inköp man bör fundera över.
Antalet kilometer som den mjölken jag köper per år överstiger med råge det antal kilometer som dunet i min sovsäck har transporterats. Och då finns mejeriet ca 500m ifrån där jag bor.
//Peter

Fast dubbelt så tungt och dubbelt så stort!
Du behöver inte vara miljonär för att köpa WM. Det räcker med att man är ekonomisk.

Jag har då inte hört talas om någon som har varit missnöjd med sin WM säck, än så länge.
Jag äger en själv och skulle inte byta ut den för några pengar i världen. Den är värd varenda krona! Men man måste prova för att märka skillnaden och det är inte alla som är beredda på att göra det.

Samma sak med Roberts! Har bara hört bra om deras sovsäckar och funderade länge på att köpa en därifrån. Jag ser dock den största vinsten med att köpa därifrån att man kan få den skräddarsydd, om man nu behöver det. Annars är det förlust i både vikt/volym och prisvinsten är inte så stor.

Ja det är vansinne! Men skall man ha världens bästa sovsäck så får man ibland vara vansinnig.
Jag förstår vad du menar men skall man resonera så, så finns det definitivt många fler andra inköp man bör fundera över.
Antalet kilometer som den mjölken jag köper per år överstiger med råge det antal kilometer som dunet i min sovsäck har transporterats. Och då finns mejeriet ca 500m ifrån där jag bor.
//Peter

jämför denna säck http://www.military-sleeping-bags.com/sleepingbag_details.asp?Sleeping_Bag_ID=8 som har komfort temp -35 och extremtemp på -45 med den här http://www.westernmountaineering.co...re Windstopper Expedition Series&ContentId=52 som bara har uppget -40 (är detta komforttemp ens?)så är carinthian ca 400g tyngre
men mycket mindre nerpackad i sitt komprissionsfodral 25x45 cm (går att komprimmera ännu mer) wm säcken verkar inte ens levereras med komprisionsfodral???
har själv en defence4 från carinthia och är riktigt imponerad av kvaliten! sen att prislappen på defence6 inte ens kommer upp i 2500kr borde ju vara ett starkt argument.

Jag kollade som snabbast igenom carinthias sortiment men kunde inte hitta någon riktigt lätt 3-säsongers dunsäck. Jag kan inte hitta någon info om vilken dunkvalitet de använder men utifrån komforttemp/vikt-förhållandena så verkar det inte vara de högsta kvaliteterna. Sen kan det naturligtvis vara bra säckar i övrigt och var och en får ju avgöra vad de vill lägga pengarna på. Jag tycker dock inte de verkar jämförbara med de bästa säckarna från WM, Marmot eller Feathered Friends.

Angående att handla från USA så köpte jag själv min Marmot Hydrogen därifrån. Dollarn var lite lägre då och de hade "sale" på den säcken så jag betalade lite drygt 2200 kronor totalt sett.

När man beställer från USA får man även räkna in frakt, tull, moms och runt en hundring i speditionsavgift så det är inte självklart att det blir billigare. Dock så kan man göra en del fynd ibland och t ex backcountry.com som nämndes, brukar ha extrapriser. Jag har handlat en Patagoniadunjacka och en Outdoor Research-jacka från backcountry.com och det har gått smärtfritt.

Min erfarenhet är dock att om det är möjligt så är det bättre att få grejerna skickade med "vanliga" amerikanska posten, US postal service än t ex fedex och UPS. Det brukar som regel gå snabbare och bli billigare; rekordet från USA var när jag beställde en kamera från Chicago dagen innan en midsommarafton (torsdag). Måndagen efter kunde jag hämta ut den på posten. Backcountry.com skickar med UPS och det har tagit ca 2 veckor varje gång.

Angående butiker så har jag erfarenhet av backcountry.com, campsaver.com (köpte sovsäcken därifrån) och moontrail.com men jag tror inte det spelar någon roll vilken du köper från om du väljer någon lite större.

Prisex

WM Highlite: ca usd 280
Fraktkostnad: ca usd 50
Tull: ca 5% (kommer inte ihåg exakt vad som gäller för sovsäckar. För kläder är det iaf rätt hög tull; 12%)
Moms: 25%
Speditionsavgift: ca 100 kr

Sovsäck + frakt kostar ca 2325 kr
med tull: 2441 kr
med moms: 3052 kr

Totalkostnad ca 3150 kr

Eftersom en Higlite kostar 2600 kr i Sverige så är det alltså inte lönt att beställa just denna säck från USA.

En annan sak att ha i åtanke är att man inte har samma reklamationsrätt så om något strular så kan det bli lite svårare att få igenom en ev reklamation (I Sverige har man 3 års reklamationsrätt).

Ett alternativ kan vara att kolla på varor inom EU, då slipper man tull och moms. Jag har själv köpt både tält och en ryggsäck från brittiska upandunder.co.uk. Väldigt smidiga och mycket snabba leveranser (dom har dock inte WM).

Jag kollade som snabbast igenom carinthias sortiment men kunde inte hitta någon riktigt lätt 3-säsongers dunsäck. Jag kan inte hitta någon info om vilken dunkvalitet de använder men utifrån komforttemp/vikt-förhållandena så verkar det inte vara de högsta kvaliteterna. Sen kan det naturligtvis vara bra säckar i övrigt och var och en får ju avgöra vad de vill lägga pengarna på. Jag tycker dock inte de verkar jämförbara med de bästa säckarna från WM, Marmot eller Feathered Friends.

Angående att handla från USA så köpte jag själv min Marmot Hydrogen därifrån. Dollarn var lite lägre då och de hade "sale" på den säcken så jag betalade lite drygt 2200 kronor totalt sett.

När man beställer från USA får man även räkna in frakt, tull, moms och runt en hundring i speditionsavgift så det är inte självklart att det blir billigare. Dock så kan man göra en del fynd ibland och t ex backcountry.com som nämndes, brukar ha extrapriser. Jag har handlat en Patagoniadunjacka och en Outdoor Research-jacka från backcountry.com och det har gått smärtfritt.

Min erfarenhet är dock att om det är möjligt så är det bättre att få grejerna skickade med "vanliga" amerikanska posten, US postal service än t ex fedex och UPS. Det brukar som regel gå snabbare och bli billigare; rekordet från USA var när jag beställde en kamera från Chicago dagen innan en midsommarafton (torsdag). Måndagen efter kunde jag hämta ut den på posten. Backcountry.com skickar med UPS och det har tagit ca 2 veckor varje gång.

Angående butiker så har jag erfarenhet av backcountry.com, campsaver.com (köpte sovsäcken därifrån) och moontrail.com men jag tror inte det spelar någon roll vilken du köper från om du väljer någon lite större.

Prisex

WM Highlite: ca usd 280
Fraktkostnad: ca usd 50
Tull: ca 5% (kommer inte ihåg exakt vad som gäller för sovsäckar. För kläder är det iaf rätt hög tull; 12%)
Moms: 25%
Speditionsavgift: ca 100 kr

Sovsäck + frakt kostar ca 2325 kr
med tull: 2441 kr
med moms: 3052 kr

Totalkostnad ca 3150 kr

Eftersom en Higlite kostar 2600 kr i Sverige så är det alltså inte lönt att beställa just denna säck från USA.

En annan sak att ha i åtanke är att man inte har samma reklamationsrätt så om något strular så kan det bli lite svårare att få igenom en ev reklamation (I Sverige har man 3 års reklamationsrätt).

Ett alternativ kan vara att kolla på varor inom EU, då slipper man tull och moms. Jag har själv köpt både tält och en ryggsäck från brittiska upandunder.co.uk. Väldigt smidiga och mycket snabba leveranser (dom har dock inte WM).

carinthias grej är väl att syntetsäckarna har samma komfort som dun.
säcken känns som den nästan är uppblåst och ger mycket skön känsla att ligga i...
sen är ju komprissionsfodral och ykk-dragkedjan 2st +poäng

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg