Sovsäck till fjällvandring sommartid

Är i behov utav en ny sovsäck. Kommer i första hand användas till fjällvandringar i norra Sverige sommartid. Använder idag försvarets sommarsäck men har börjat att tröttna på den. Har hängt med i ca 10 år.
Den klarar temp ner till +5 grader C. Vilket enligt min känns bra. Vikt ca 1000g

Har ni några förslag på en bättre säck än den jag redan äger?

Tack på förhand
 
Jag tycker +5C är allt för svalt, men ifrågasätter inte din egen erfarenhet. Av viktönskemålet att döma tänker jag på en dunsäck, kanske en Marmot Arroyo?

Själv vill jag att säcken skall klara ner mot komfort -5 för användning i fjällen.
 
Senast ändrad:
Är ganska varm av mig så har sovit som en stock varje natt på fjället. Sovsäcken som du tipsare om ser bra ut. Ska ta en närmare titt på den.....
 
Senast ändrad:
Vill du undvika dun?
Om inte, så kan du ju - till ett lägre pris - få en både lättare, varmare och minst lika välgjord dunsäck än den du spanat in på Addnature. Här bara ett exempel, sök i trådarna här på Utsidan så hittar du flera.
 
Jepp har spanat in western mountaineering sovsäckar och gillar klart vad jag ser. Har även taget en titt på denna http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THENORTHFACESCATSMEMOW

Någon som har erfarenhet av denna http://www.trekkinn.com/berg/ferrino-nightec-600-olive/7535/p

Jag tror TNF säcken har svårt att leva upp till sin temp, då den bara väger 1200g vilket är ganska lite för en fibersäck för fjällbruk. Beakta även att en fibersäck snabbt tappar kring 5 grader i isolering pga att den tappar loft pga komprimering, något som inte en välskött dunsäck gör.

Vad gäller Ferrinosäcken är den nog varmare, men du såg att den väger 1800g totalt?
 
Jag tror TNF säcken har svårt att leva upp till sin temp, då den bara väger 1200g vilket är ganska lite för en fibersäck för fjällbruk. Beakta även att en fibersäck snabbt tappar kring 5 grader i isolering pga att den tappar loft pga komprimering, något som inte en välskött dunsäck gör.

Vad gäller Ferrinosäcken är den nog varmare, men du såg att den väger 1800g totalt?

Jag såg det nu, lite mycket. Letar vidare........
 
Cumulus säcken som joanna tipsar om är en mer extrem lättviktssäck i Pertex Quantum. Fundera över din användning, om maximal lättvikt (Quantum är mycket tunt och inte helt dunsäkert) eller en lite robustare säck du önskar? Jag har själv tittat på en lite tunnare och lättare sommarsäck för mer låglandsbruk (som komplement till min Marmot Pinnacle), och har valt att stanna på Pertex Microlight som är lite robustare än Quantum (blev en Marmot Hydrogen köpt i USA då jag visste att storleken passade mig fint från min andra säck:)).
Beakta även att Cumulus inte testar sina säckar enligt EN13537 utan enligt en Brittisk Standard, så du behöver addera 5-6 grader till komforttempen för att kunna jämföra med en säck testad enligt EN normen.
 
En lätt dunsäck från western mountaneering, mountain hardwear eller marmot kan aldrig vara fel. Jag tycker de verkar vara i en klass för sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
mkruse Sovsäck till Padjelanta Bo och sova 3
majjen Sovsäck till barn Bo och sova 12
Cryfish Sovsäck till min fru Bo och sova 0
graylingman Sovsäck till frun? Bo och sova 6
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
yps Sovsäck och liggerunderlag till småbarn? Bo och sova 18
Underlig Hök Förvaringssäck till sovsäck? Bo och sova 17
Friskus1 Innerlakan till sovsäck... Bo och sova 16
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sjolidens Sovsäck till hund i kylan? Bo och sova 24
Picea Dragkedja till sovsäck Bo och sova 7
emeliem Sovsäck för upp till 1000 kr Bo och sova 6
never sovsäck, liggunderlag till ca. 0C Bo och sova 2
greendanger Tipps på sovsäck ner till -15 grader Bo och sova 13
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
chito65 Sovsäck till fjällturen! Bo och sova 7
LUV Sovsäck till barn? Bo och sova 4
caisar Kompakt sovsäck ner till nollan? Bo och sova 5
petho Lättburen lagom varm sovsäck till bra pris? Bo och sova 5
Egel sovsäck till vinterpaddling mm Bo och sova 4
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 4
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14

Liknande trådar