chito65; sa:
...Mountain Equipment Sleepwalker 1 syntetsäck (komf. 0 grader, 1100g) + en fleece innersovsäck som väger några hekto. ...
Sover i underställ och strumpor om det är kallt.
Vad rekommenderar ni eller har ni andra förslag.
Ja, alla gånger. Fryser du i den kombon, särskilt med understället på, så är det troligen något annat som är fel. Ofta är liggunderlaget för tunt, så ta ett rejält (behöver inte vara uppblåsbart, någon måtta får det vara!).
Nä, men om man t ex är kall, fuktig (t ex rått underställ!) eller kissnödig när man lägger sig, så kan man frysa även i en riktigt tjock säck. Se till att förbättra dina odds genom att ha ätit och druckit varmt, uträttat natutbehov etc i god tid innan. Ha en mössa med dig som du kan sova i. Man får lustig frilla, men värmeeffekten är bra.
Ett annat trick är att ta en halsduk/sjal/buff/annat och dra runt halsen, så man slipper kallraset från sovsäcksöppningen ned mot halsen. Vikt och volym för en buff + en fleecemössa (tot <100g) är försumbart jämfört med din jätte-dunsäck. För att inte tala om vad man kan ha småplaggen till utanför sovsäcken.
Vaknar du ändå och fryser, så gör ett gäng armhävningar och sit-ups i sovsäcken. Man får snabbt upp värmen och kan sova några timmar till. Ett bra trick om man är ute vintertid och har för klen sovsäck.
Min förra sommarsäck hade +5 i komfort, i den frös jag ett fåtal gånger, bl a i kebnefjällen sista dagarna i Augusti. Men då var det 4-5 minus utanför tältet och jag var ensam. Hade ett 8mm-liggunderlag och kläderna var konstant råa. Men man kan inte lite på andras upplevelser av sovsäckar och kyla, det är alldeles för individuellt. Tricken kan dock vara universella.