Sovsäck på Fjällräven Classic?

Jag ska vara med på Fjällräven Classic och behöver iförskaffa en ny sovsäck. Är nybörjare och vill inte satsa för mycket pengar men vill ändå få ner vikten. Ska även bära min hunds mat så jag har nog med vikt : )

Funderar på;
Haglöfs Lim zero (kallar även för Lim 100) kostar 900kr. Vikt 740 g, grader +13/+10 /-2(tjejer/killarkomfort/extrem)
Mountain Equipment Helium 250, kostar1500kr, vikt 600g, grader +7/+3/-12 komforttemmp +2
Mountain Equipment Helium 400, kostar 1800kr, vikt 810, +4/-1/-15 komfort -2 Marmot kostar 1700kr, vikt 880g, komfort -1

Vad tycker du att jag ska satsa på?
Haglöfs är inte dun utan syntes, de andra har dun.
Den som rekommenderade haglöfs tyckte att jag skulle satsa på innelakan så blir det lite värmare. Jag har ju ändå största värmekällan med mig, min hund.
Frågan är vad man använder mest i framtiden. Ska jag verkligen satsa på en dyr sovsäck? Å andra sidan ska jag verkligen köpa en halvbra för 900kr. Det är ju också ganska mycket pengar.
Vad tycker ni? Har ni andra förslag?
Tack för all hjälp
/Mia

Hejsan,

Det finns nog lika många sovsäckteorier som det finns användare. Det finns massor av trådar där för och nackdelar ventilerats.

Tänk på att det är inte bara själva säcken som avgör hur nattsömnen blir, andra viktiga faktorer är:
- att vara torr, varm och mätt när du lägger dig.
- ett bra liggunderlag.
- rätt mängd kläder, gärna mössa om det är kallt.

Vill du inte lägga ut för mycket pengar kanske en syntetsäck är att föredra men jag skulle nog råda dig till en med lite lägre komforttemperatur. Det kan bli kallt på nätterna.

Själv kör jag med dunsäckar (flera stycken) men jag undrar om dunsäck och blöta smutsiga tassar är en så lyckad kombination. Här kan säkert hundägarna på forumet ge bra råd.

Sovsäckslakan, ja absolut! det värmer och kanske ännu viktigare, det skyddar den dyra säcken.

Lycka till och sov gott

Hälsningar

Bengt

Jag tycker att du kan byta innerlakanet mot ett extra underställ. Väger inte mycket och kan användas till mer än bara att sova i. Värmer dessutom mer än ett innerlakan, och säcken håller sig fräsch längre.

Satsa på kvalite då det gäller sovsäck.Den kostar bara en gång men värmer varje gång.
Personigen skulle jag säga Marmot för de passar mej men det är ju du som skall använda den så...

Komforttemp

Satsa på en säck med komforttemp 0 till +7. Då får du en lagom säck till svenska fjäll sommartid. Satsa på en syntetsäck som inte drar till sig fukt som en dunsäck kan göra. Dunsäckar börjar i och för sig bli riktigt bra på att inte bli fuktiga heller men personligen tycker jag syntet håller bättre i längden.

Tycker inte du ska välja Haglöfs LIM, den kommer att bli för kall på nätterna.

Mvh, Per Nyberg.

Huvudet då?

Strykarräven; sa:
Jag tycker att du kan byta innerlakanet mot ett extra underställ. Väger inte mycket och kan användas till mer än bara att sova i. Värmer dessutom mer än ett innerlakan, och säcken håller sig fräsch längre.

Hejsan,

Anledningen till att jag envisas med lakanet är att några dagar in på vandringen så är i alla fall jag skitig i håret och då hjälper inga underställ.
Mössan hjälper naturligtvis men bara då det är kallt nog att använda den.

Hälsningar

Bengt

Helium

Ta en helium 250, har en själv tar ingen plats,hyfsad komfort temp, bra pris addnature 1395, är ju i dun, dock lite liten i innnermått, men jag är 189cm så det kanske inte du behöver bekymra dig om,Haglöfs syntet lim tror jag, endast du kan använda i stortsett för stugturer o då är ju 900 inte längre så billigt, lycka till

Re: Huvudet då?

svindel; sa:
Anledningen till att jag envisas med lakanet är att några dagar in på vandringen så är i alla fall jag skitig i håret och då hjälper inga underställ.
Har du sytt lakanet med en huva att stoppa det smutsiga håret i?
---------
Mia Å: Jag instämmer med ovanstående i att det är bättre att en gång för alla köpa en bra säck än att frysa en-två somrar i en dålig säck för att sedan ändå måsta köpa en ny.
Mountain Equipment gör bra säckar och har gjort så i tiotals år. De är kända för att inte skarva i sina temperaturangivelser.
Ta gärna till lite extra i komforttemperatur, du vet aldrig hur många grader du behöver när du gått en dag med regn och blåst och säcken är lätt fuktig efter många dagars användning. Dessutom varierar vi oerhört från person till person. Jag har komfort +5 på sommaren, min bror har gärna -2 och min flickvän minst 0 grader.

Re: Re: Huvudet då?

Strykarräven; sa:
svindel; sa:
Har du sytt lakanet med en huva att stoppa det smutsiga håret i?

Hejsan,

Det behövs inte sys något. Lakanet har redan samma form som säcken. En annan fördel jag får är att sidenet är riktigt mjukt och gott mot ansiktet.

Nog om detta

Hälsningar

Bengt

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Kimchi Längd på sovsäck Bo och sova 5
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Gapet Sovsäck för kungsleden slutet på juni Bo och sova 4
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
Valjeabris Sovsäck o liggunderlag på kilimanjaro Bo och sova 6
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
daniel81 Laga dragkedja på sovsäck Bo och sova 7
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
Tomas Eklund Sovsäck med dragkedjor på båda sidor Bo och sova 7
Goliat Temp på sovsäck och Jerven säck Bo och sova 16
jonsson20 Storlek på sovsäck Bo och sova 6
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
Jocke Soderena Pertex endurance som yttertyg på sovsäck Bo och sova 7
baffinguarapo Längd på sovsäck Bo och sova 5
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
Bwian Komforttemperatur på sovsäck? Bo och sova 16
Pseudonym "Laga" dragkedja på sovsäck? Bo och sova 4
Stordrulen Dragkedja på sovsäck Bo och sova 4
greendanger Tipps på sovsäck ner till -15 grader Bo och sova 13
fredl "sovsäck" i fleece på lidl Bo och sova 0
Sarala Tips på mycket varm sovsäck Bo och sova 10
blomberger Sovsäck med dragkedjan på mitten, finns det? Bo och sova 4
tomatchili Sovsäck på ca 1 kg och ca +4 komforttemp? Bo och sova 17
sjohan Komfort temp på sovsäck svensk sommar? Bo och sova 14
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg