Re: Ajungilak Kompakt summer/spring
orchid; sa:
Själv funderar jag på att köpa en 3-säsongssäck i dun. Mountain Equipment Classic Dragon 500 verkar vara en synnerligen kompakt och lätt (1050 g) säck för -5/-9 grader. Någon som har erfarenhet av ME:s dunsäckar för den temperaturen?
Jag äger än ME classic dragon 750 som jag haft tillfälle att testa ett par gånger denna vår och försommar. Den är snäppet varmare än din säck med en komforttemperatur på -12 grader.
Än så länge har den vid respektive testtillfälle vart nog så varm och jag har fått vädra ordentligt för att inte flyta bort
Men säcken är grymt skön! Bra loft och god kvalitet på dunet. Skönt inner- & yttermaterial (Ultrasoft 300 dp) och en bra fullängds 2 vägs dragkedja.
Huvan kan tyckas lite krånglig att få till perfekt men inget som stört mig än så länge. Efter en del trixande sitter den bra på plats.
Den är förhållandevis lätt(ca 1,3 kg) även om den inte har det grymmast dunet av alla säcker(90/10 dun/fjäder 600+ fill power) så är det fullt tillräckligt!
Köldklaffen på insidan av dragkedjan är robust och fastar inte i dragkedjan. Dock vet jag inte hur väl den isolerar från kyla eftersom jag sovit med dragkedjan öppen för ventilation i temperaturer på cirka 5 till 10 plussgrader. Men jag resonerar som så att hellre en varm sovsävk som man kan ventilera & vädra när det är för varmt än att ligga och frysa när den inte håller räcker till
Köldkragen har jag heller inte haft någon användning för direkt, men den är skön mot halsen och lätt att justera.
Det var mina åsikter om den säcken.
Hoppas du hittar vad du letar efter!
mvh // lars