Sovsäck med dragkedjor på båda sidor

För ett par år sedan när jag senast köpte sovsäck och gjorde research inför detta hittade jag åtminstone ett fabrikat som hade dragkedja (blixtlås) på bägge sidor av sovsäcken.

Jag har för mig att de dessutom var konstruerade så att man med hjälp av tre löpare kunde skapa valfritt stora öppningar på respektive sida. Om jag inte missminner mig föreställde en av de mysiga reklambilderna en person som satt i sin sovsäck och drack en varm dryck med armarna utstickande genom hål på sidorna av säcken - som en slags ärmlös, varm onepiece.

För min del blev det en Marmot Arroyo. Det är förvisso en hyfsat skön sovsäck, men jag har faktiskt ofta önskat att den hade de dubbla dragkedjorna. När det är varmt skulle jag vilja kunna öppna upp sovsäcken lite på mitten - antingen på båda sidor eller på "framsidan" för att få lite svalka. Mina lättfrusna armar och fötter behöver värmen, så det duger inte att öppna upptill eller nertill utan det måste vara på mitten. Magen tål dessutom kyla bättre än ryggen så det vore skönt att kunna variera vilken sida som är öppen beroende på hur jag vänder mig under natten om det bara är lite för varmt att ha säcken helt stängd.

När jag använder sovsäcken inomhus vid övernattningar skulle jag dessutom vilja kunna öppna upp lite större för att få plats att bre ut mig.

Är det någon på detta forum som känner till ett fabrikat som erbjuder sovsäckar med dubbla dragkedjor idag?

Stephensons Warmlite Tripplebag

Hejsan,

Jag känner i alla fall till en tillverkare och det är Amerikanska Stephenson (http://warmlite.com/sleeping-bags/bag-technical)

Deras koncept är klart annorlunda. Man har en underdel som man stoppar in liggunderlaget i (dvs inget dun under kroppen) och två olika överdelar som man kan alternera mellan för att få olika varma konfigurationer.

Har en sådan sovsäck och gillar den skarpt. MEN! Som sommar/vår/höst - säck är den tung då man alltid har med sig den i de sammanhangen överdimensionerade underdelen. Någonstans runt -15 till -20 börjar Tripplebagen bli viktmässigt försvarbar i mina ögon.

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=15151&stc=1&d=1385707252

Bilagor

• Stephenson_TrippleBag.jpg
    Stephenson_TrippleBag.jpg
    55.3 KB · Visningar: 1,708
Robert's Hunter

Tack för tipsen!

Av en händelse råkade jag snubbla över ett tips i en annan tråd om sovsäckar: Robert's Professional Outdoor Equipment i Polen kan tydligen skräddarsy din sovsäck efter dina specifika önskemål. Så jag kontaktade dem och frågade om de kunde göra en med dubbla blixtlås. Det visade sig att de faktiskt redan hade en ännu bättre lösning i sortimentet:

http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_hunter

Hunter kallar de den och den har en U-formad, runtgående dragkedja som förutom de två standardlöparna på vardera sidan har tre extra löparpar med vilka man kan skapa valfritt stora öppningar på tre ställen (t.ex. ett för vardera armen och ett för för fötterna). Så nu är det bara att börja spara!

Bilagor

• hunter.jpg
    hunter.jpg
    15.9 KB · Visningar: 1,356
Hejsan,

Jag känner i alla fall till en tillverkare och det är Amerikanska Stephenson (http://warmlite.com/sleeping-bags/bag-technical)

Deras koncept är klart annorlunda. Man har en underdel som man stoppar in liggunderlaget i (dvs inget dun under kroppen) och två olika överdelar som man kan alternera mellan för att få olika varma konfigurationer.

Har en sådan sovsäck och gillar den skarpt. MEN! Som sommar/vår/höst - säck är den tung då man alltid har med sig den i de sammanhangen överdimensionerade underdelen. Någonstans runt -15 till -20 börjar Tripplebagen bli viktmässigt försvarbar i mina ögon.

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=15151&stc=1&d=1385707252

Nyfiken, vad väger de olika delarna..? Och kan du använda något annat liggunderlag ist f dunmadrassen, t ex på sommaren?

//J

Nyfiken, vad väger de olika delarna..? Och kan du använda något annat liggunderlag ist f dunmadrassen, t ex på sommaren?

Jag försökte kommentera på detta häromdagen men det #*¤%# forumet tyckte att jag tog för lång tid på mig att skriva så när jag skulle förhandsgranska så försvann hela meddelandet som jag jobbat på i flera timmar. Gah! Nu har jag lugnat ner mig något och gör ett nytt försök... Det blir dock lite mer kortfattat.

Efter viss tids reflektion tyckte även jag att Warmlite Triple Bag (WTB) verkade intressant och valde att titta lite närmare på det. Jag hade själv tänkt tanken att man kanske skulle kunna få en sovsäck specialsydd med mindre dun undertill (eftersom detta dun ändå komprimeras när man ligger på det och blir mer eller mindre verkningslöst) och istället använda ett välisolerat och tjockt liggunderlag, t.ex. Exped Downmat för att skydda sid mot markkylan. En annan sak jag gillade med WTB var att det åtminstone i teorin verkade oerhört komfortabelt att sova i, särskilt för en i-vändare som en själv: rymligt och fastlåst vid madrassen så att man inte riskerar att rulla av när man vrider och vänder på sig under nattens lopp.

Delarna i ett Stephenson's Warmlite Triple Bag sovsystem, om vi förutsätter varianten som kallas 64" och som är 188 cm lång och 66 cm bred (rekommenderas för personer som är 173-193 cm långa och som väger 59-86 kg), väger var för sig:
- Tunn överdel: 510 g
- Tjock överdel: 850 g
- Underdel: 907 g
- Dunfyllt uppblåsbart liggunderlag: 650 g

Det kompletta systemet väger alltså cirka 2,9 kg. Ska man inte ut i den kallaste vintern och därmed kan lämna den tjocka överdelen hemma landar vi ändå på dryga 2 kg. Detta kan t.ex. jämföras med ett Exped Downmat UL M (565 g) och en Robert's Ultralight 300 L (660 g) som tillsammans väger 1,2 kg.

Jag är förvånad över att underdelen på WTB är så oerhört tung. Den innehåller väl inget dun eller annan fyllning? Kanske någon Warmlite-ägare här på forumet kan kasta lite ljus på vad som gör underdelen till den tyngsta komponenten i systemet. Har jag totalt missuppfattat något? Jag trodde underdelen endast var ett tygfodral till liggunderlaget med blixtlås att fästa överdelarna med.

Recensenter är i allmänhet överens om att WTB ger överlägsen komfort och och att systemet är mycket varmt att sova i när det är riktigt kallt ute. En recensent påstod att han hade sovit utan kläder i sin Warmlite i -20°C och fått lov att öppna upp blixtlåsen lite. Systemet anses klumpigt att bära med sig. Någon anser att det är direkt olämpligt att använda vid temperaturer överstigande ca +7°C (på grund av den invändiga fuktspärren som hindrar transpiration att tränga igenom till dunet och förstöra dess isolerande egenskaper, men som förlorar sin poäng vid varma temperaturer) medan andra påpekar att man kan koppla loss den tunna överdelen och använda som ett löst täcke. Någon klagade på att blixtlåsen lätt glider upp av sig själva (en egenskap som tillverkaren försöker framhålla som en fördel om man snabbt måste ta sig ur sovsäcken).

Eftersom jag för närvarande är ute efter att skära ner på vikten är inte WTB ett alternativ för mig. Men om jag någon gång beger mig ut på en polarexpedition så kommer jag att överväga en investering... Hoppas att denna research kommer någon till gagn.

Triple bag

Ok, tack för sammanfattningen av din research :). När det gäller underdelen så tror jag att det är materialet fuzzy stuff och delarna till huva/krage som kanske ökar vikten. Men det är en gissning, trots all text på hemsidan så är det svårt att få klara besked ;).

Kanske Undvall kan sprida lite ljus i de verkliga viktangivelserna :)?

Själv intresserar jag mig för systemet som kallvädersalternativ. Med exped downmat 3/4 och karrimat plus varmaste dunsäcken och fuktspärr landar man på dryga 3 kg. Men utan flexibilitet, det kan vara nollgradigt när vädret slår om. Och då blir triple bag både lättare och flexiblare.

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg