Sovsäck kvinna fjällen

Hej!
Jag vill köpa en dunsovsäck att ha för fjällvandring augusti. Jag är kvinna, rätt frusen av mig,168 lång och normalviktig.
Eftersom jag har en del knäbesvär och måste tänka på vikten vill jag inte köpa en onödigt tung sovsäck, men jag vill inte heller frysa.
Jag har funderat på Western mountaineering ultralite. Denna har komforttemperatur för kvinnor till -2.
http://www.outnorth.se/western-mountaineering/ultralite-sovsack#

Annars har jag tittat på marmot angel fire, komforttemperatur för kvinnor -6.
http://www.outnorth.se/marmot/wm-s-angel-fire-long-47437#GemGreenGreenGarnet

Jag kommer ha exped downmat 7 som liggunderlag.

Tror ni det kommer bli för kallt med westernsovsäcken? Några frusna kvinnor med erfarenhet?

Tack!

Vad kommer du ta med dig för förstärkningskläder i övrigt?

Blir det en köldknäpp kan du alltid använda ta-på-dig-alla-kläder-du-har tricket. En rejäl täckjacka eller dunjacka, tjocka långkalsonger kan bidra med några extra grader till sovsäcken.

Tack för input! Jag kommer nog ha med ett ullfrotteunderställ, har en tunn dunjacka som jag skulle kunna ta med.... Givetvis mössa. Är frusen om fötterna efter att ha förfrusit dem så jag vet inte om det är värt att köpa såna där duntofflor....

Om du fick förfrysningsskador så skulle jag personligen rekommendera att slå till på ett par dun- eller syntettoflor. Sådana skador kan sitta i ett bra tag. Mina förfrusna näsvingar och kinder har börjat bli normala igen, ungefär 10 år efter själva förfrysningen.

The North Face Blue Kazo är en annan trevlig och lätt säck. Dock fillpower 650 så volymen blir lite större

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bra med downmat 7 så att det inte blir kallt underifrån.

De flesta verkar tycka att Ultralite eller liknande är tillräcklig för barmarksäsongen i svenska fjällen. Men å andra sidan läser man ofta om folk som fryser men sällan tvärtom...

Personligen skulle jag köpa en varmare (tjockare) sovsäck om jag vet med mig att jag är frusen och sover dåligt om jag är kall. Men det är bevisligen väldigt olika. Det handlar mycket om hur man själv upplever det och värderar komfort. Blir du för varm med ett tjockt täcke? Jag verkar inte kunna bli det och kan alltså ha en nästan hur varm sovsäck / täcke som helst och vill hellre ha en "för varm" som jag kan ha uppknäppt som ett täcke stora delar av natten. Hur funkar du?

Ultralite är en smal säck. Har du erfarenheter som kan hjälpa dig där? Kommer det funka eller fryser du kanske rentav mer om du inte kan ligga "som du vill"? Alpinlite är samma säck fast bredare. Vill du ha tjockare finns Apache och den bredare varianten Badger. Om du inte lider av att vara varm och inte vill chansa på värme / tjocklek finns Antelope.

Här är två damer med massa erfarenhet. På den första bilden har de varsin Badger och på den andra bilden ser det ut som en Summerlite och en Ultralite. Maila dem och fråga om erfarenheter?

https://www.instagram.com/p/BThcIJ_B8XN/?taken-by=tanterpatur

https://www.instagram.com/p/BVIiTEUBtvY/?taken-by=tanterpatur

Tack utförligt svar!
Hmm jo jag kan faktiskt bli för varm och svettig vilket inte är bra....svårvärderat hur kall man egentligen är, är mest ute med män så då upplever jag mig kall. Du har en bra poäng angående bredden på sovsäcken. Egentligen föredrar jag att kunna ha lite mer plats, särskilt om jag får ont i knäna så jag kan vinkla dem bättre, men jag tänker att sovsäcken då blir kallare för det blir mer luftfickor... Vilket man iofs kan ordna genom en varmare säck. Jag får väl beställa nåt och prova inomhus och skicka tillbaka om det inte känns bra... Vilken härlig instagramkonto, bra idé att maila dem.

Cumulus ser ju faktiskt ut att vara likvärdig western men billigare, ska kolla upp den. Vore bra om man kunde nånstans ifrån då man kan returnera gratis.

På din fråga tycker jag att du bör välja en sovsäck med TComfort ner mot -5C, det är som sagt bättre att lufta sovsäcken de nätter den blir för varm än att frysa genom natten.
De flesta tillverkare anger de invändiga måtten över ex höft och axlar, vilket kan vara en bra anvisning på hur säcken passar just dig. Ta dina egna mått och se til att du har en marginal på 10-15cm för att kunna röra dig bekvämt i säcken (högre marginal om du som jag är i-vändare och villkunna vända mig inuti säcken och sova på ex sidan). En för tight skuren säck kan vara både obekväm och skapa kalla punkter on den stramar och loftet trycks ihop.
Förutom de sovsäckar som listats ovan är Marmot Helium (regular) en modell som passar ganska bra för den användning du tittar på.

Jag har en WM Ultralite, köpt för 4-5 år sedan ungefär, använt den ca 50-60 nätter skulle jag tippa. Är kvinna 169 lång och har den som är 183 cm.
Lite synpunkter på den:
Jag tycker det är gott om plats i den, och har bara frusit en natt i den, vad jag kommer ihåg. Det var i fjällen i början på september. Tyvärr hade jag ingen termometer, men det var ett tjockt lager frost på både in och utsida av yttertältet på morgonen och vattenflaskorna var helt djupfrysta. Så det var nog rätt många minusgrader. Frös verkligen något enormt. Såg sedan att dunet hade hasat iväg i kanalerna så vissa kändes nästan tomma, det var nog därför det kändes så himla kallt.
Skulle ändå inte vilja ha en tjockare sovsäck, då packvolymen ökar på och redan den här är på gränsen till vad jag personligen har lust att bära på. Värmekragen som man kan snöra åt tycker jag är toppen, den gör jättemycket för att behålla värmen tycker jag. :)

Jag har en http://www.outnorth.se/sea-to-summit/trek-tkiii-short#Onecolour när vi tältar uppe i fjällen, -5 som comfort och jag är frusen av mig. Får ibland öppna upp den för att jag tycker att det blir lite för varmt, men hellre det än att den inte är varm nog när det är kallt på natten :) (finns såklart i normallängd också och har för mig även extra lång)

Jag tycker den blir lagom liten när den är nedpackad dessutom.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
Tingelieng Sovsäck från Roberts för kvinna Bo och sova 19
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg