Sovsäck i -30?

Är det någon som sovit i sovsäck när det är runt -30 grader ute och har lite kommentarer på det? I skrivande stund är jag och en polare och arbetar i norra Kanada (Yellowknife) och är grymt sugna på en vandring med en övernattning istället för endagsturer med övernattning i stuga med braskamin som vi gjort hittills. Ifall vi ger oss av så skulle vi så fall sova i med sovsäck, liggunderlag och massor med varma kläder i en övergiven förrådsbyggnad vid en nedlagd gruva i trakten.

Är vi otroligt korkade och kommer vakna med förfrysta näsor eller är detta genomförbart?

MVH

Elias

minus 30 ska gå bara man har rätt utrustning.
Som mest har jag sovit i -24 och då hade jag två sovsäckar en för o grader och en för 9 minus, sov gott med ett underställ, balaclava och duntofflor. hade också dubbla liggunderlag. kan bli lite "ispansar" runt öppningen då utandningsluften innehåller mycket fukt som fryser direkt. ett tips är att fylla en vattenflaska med kokande vatten och lägga i sovsäcken, blir lite varmare då.

Först vill jag tipsa dig om att använda sökfunktionen på forumet, det finns många trådar om att sova ute i kallt väder och vilka klädes-, sovsäcks- och liggunderlagskombinationer som funkar. Hur man undviker onödig kondens, att saker fryser, etc. Det är flera på utsidan som sovit ute i minus 30-40 åtskilliga gånger.

Att sova i skydd från vinden som ni planerar är en bra start!

Oavsett vad ni kommer använda för kombination så vore det en smart ide att öva hemma först, sova enstaka nätter i trädgården eller på balkongen tills ni vet att prylarna fungerar och hur ni ska använda dem. Det är faktiskt ganska kul att testa sig fram. (vilket framgår i många trådar om ni söker lite)

Fullt möjligt och bra att ni vill hålla er i lä. Förövning och läsa på i Vintersoldat och på kall campingtrådar rekommenderas.
Huvudet är kylaren och skall skyddas. Balcava, vintermössa inne i sovsäcken, ansiktsmask.
go tur

nu har jag bara sovit i -32 i vindskydd, en gång i -35 (på balkongen) och det gick bra.
Tillbringade en natt på kittelglacieren i -25 med en jäkligt dålig sovsäck men då låg vi vakna och fikade mest hela natten.

men läs denna: http://www.siberia.nu/reports.php?lang=se&id=91

Om att tälta i -40 till -50 grader...

Senast ändrad:
Själv sov jag en natt i kronans gamla sovsäck vid nära 30 minus en gång. Helt ok fast vi var förstås ganska påpälsade förutom sovsäcken. Tanken var ju att gräva en jäkla håla i snön så tempen skulle hamna vid nollan, men för att göra historien kort: skåningar på fjället är ofta en totalt värdelös combo :)

-42 som värst

Har sovit i -42 som värst här i Sverige, samt otalet gånger under -30. Kronans sovsäckssystem fungerar bra. Tänk på att isolera bra underifrån (t.ex. granris under liggunderlaget, och då rejält). Använder själv ett liknande system som försvarets i det civila, och det har snarare blivit för varmt. Se till att ha ätit, druckit före du kryper ner i säcken. Brukar själv sova i ett underställ i merinoull samt en balaclava inne i säcken.

Förstår inte alla dessa tips om granris. Ber ni om markägarens tillstånd varje gång ni ska på tur? Att sova i en byggnad upplever jag ofta som råare. Ett eller två öppna fönster kan vara bra om den är allt för tät.

Ofta är det väl under värnplikten eller under andra omständigheter i försvaret som många tipsar om granris? Civilt kanske dessa personer har egen mark alternativt faktiskt frågar markägare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg