Jag är också i inköpstagen...
och har tittat på ett flertal säckar.
Bl a, "ajungilak tyin arctic", "Carinthia Lite expedition", "wiggys Ultima thule" osv. Det är en jäkla djungel men för ca: 2000 kr, som de två förstnämda kostar, får du mycket god prestanda. Faktiskt till fördel för carinthia, 2,5 kg och komforttemp -25 till -30 beroende på hur varm du är.
Wiggys blir dyrare och väger mer. 3700 kr, 2,3 till 2,7 kg beroende på säckens storlek. -27 grader i komforttemp. Denna säcken klarar långvarig kompression bättre än de andra men man skall nog undvika detta i alla fall. Wiggys har däremot ett betydligt kraftigare yttertyg och en riktigt grov dragkedja (Ykk #10!)så den känns väldigt rejäl. Det sämsta med wiggys är att kompressionspåsen är på tok för liten. Man får kämpa rejält för att få ner säcken i packpåsen, nästan förkomprimera den faktiskt. Är man inte allergisk så skulle jag nog välja dunsäck framför wiggyssäcken då prisskillnaden inte blir allt för stor.
Problemet med alla dessa säckar är ju att dom blir rätt stora även om man komprimerar dom så det gäller att ha plats i ryggsäcken.
Jag har själv en nästan ny carinthia tre säsongssäck (ca: -10, i komforttemp) och är väldigt nöjd. Den väger 1,6 kg och jag kommer nog att komplettera den med en tunnare säck (ca: -3 grader i komfort, 1,1 kg) från mountain equipement. Denna säck skall jag använda som yttersäck och får nog ca: -30 grader med bägge tillsammans. Denna säck kostar 1300 kr och den totala vikten på bägge säckarna blir då 2,7 kg. Jag tror att det blir ett flexibelt system då jag med detta också får en relativt lätt sommarsäck för fjällvandring. Det finns en mängd olika tunnare säckar som är alternativ som yttersäck men jag har fastnat lite för just denna. Har man en stor kompressionspåse behöver man ju inte heller ta isär säckarna utan bara knöla ihop bägge samtidigt.
Är du inställd på att köpa en vintersäck i syntet är nog carintia det bästa alternativet tror jag. På butiker som säljer både carinthia och ajungilak har i alla fall jag blivit rekomenderad att köpa carinthia.
/Urban.
Ps. Jag och min fästmö skall också in i Sarek under påsk. Ds