Jag var iväg på min första vintertur i vintras. Läste på en hel del omet eftersom jag skulle iväg med barnen. Läste (svårhittade) vetenskapliga undersökningar/studier om ånga från kroppen i säcken, osv. Provtestade flera nätter på tomten innan själva turen.
Det största problemet med dun är att kroppen förångar ca 400 ml vatten per natt. Inuti säcken får man en kondenspunkt eller -barriär. Där förvandlas ångan till frost. Detta är inget problem, än. Problemet blir om du vid något tillfälle vistas inomhus (i plustemperaturer), med ryggsäcken vari sovsäcken ligger, eller sover inomhus för att sen sova utomhus igen, exempelvis. Detta gör att frosten inuti säcken smälter och får dunet att förlora sitt loft. Senare, ute i den kalla natten igen, blir vattnet inuti säcken till isklumpar som har ett dåligt isolervärde - frost har ett bra isolervärde jämförelsevis.
Med den kunskapen testade jag att sova i min 3-säsongs dunsäck inuti en 3-säsongs syntetsäck. Säckarna som användes var Marmot Arroyo (dun, komfort -1) inuti en Mountain Hardwear Ultralamina 32 (syntet, komfort 0). Jag låg på en Exped Synmat UL 7 (komfort -9) ovanpå 12 mm evazote från jysk. Utomhustemp -21 vid läggdags. Jag sov bekvämt fram till 7-tiden då kylan började tränga igenom underifrån.
Väl iväg på turen hade jag gjort en uppgradering av syntetsäckarna till quiltar från AsTucas (200g/kvm climashieldisolering), och på madrasserna till downmat UL 7, men utan liggunderlagen. Sammanlagd vikt på sovsäckarna var max 1400 g per person (dunsäck plus syntetsäck = 1400 g). Vi hade -17 som kallast, på turen, och det var inga somhelst bekymmer. Varmast var -5 och det var mer "problematiskt" för att man fick aktivt ventilera sig på olika sätt under natten - växla mellan för kall o för varm.
Hade d varit uberkallt så var den teoretiska lösningen att öppna quiltarna helt och lägga två ovanpå varandra och använda som täcken, två pers skulle då ha delat ett dubbeltäcke.
Med facit i hand så hade det funkat med en quilt per två pers, men man har ingen lust att chansa ute på tur.
Jag kunde varje morgon konstatera att dunsäckarna var helt torra, eventuell fukt/frost låg inne i syntetsäcken, som inte har problem med fukt som dun. Dessutom regnar det rätt mycket frost från tältet och det gör ju inget att det hamnar uppe på syntetsäcken. Alla var glada o tyckte det var mysigt och vi kommer göra det igen nu i vinter.