Den sovsäck du har idag tycker jag är alldeles för kall för Helags och Kungsleden, även mitt i sommaren.
Jag har frusit mig genom några vandringar i för kalla säckar (detta var innan EN klassningen uppfanns, så tillverkarnas siffror var många gånger glädjekalkyler. Ex i en -7 säck från Ajungilak frös jag som en hund i när temperaturen kröp ner mot +5 ), inget jag vill göra om!
.
Och låga temperaturer med snöblandat dygnslångt regn ända ner på 800möh nivån i lapplandsfjällen i slutet av Juli har jag själv upplevt.
Den sovsäck jag använder nu för fjällvandring är klassad enligt EN 13537:
TComfort -5
Tlimit -12
Extreme temperaturen glömmer vi då den inte är av intresse, utan att betrakta som en teoretisk gräns för överlevnad vilken ingen av oss bör exprimentera med.
Har du en varm sommarsäck idag, komplettera med en tre säsongssäck med klassning enligt EN 13537 på TComfort ner mot -5 (lita inte på tillverkarnas säsongsbenämningar i varunamnet som kan vara mycket tveksam marknadsföring , titta på EN klassningen). Köper du en fiberfylld säck, lägg gärna på några grader extra då en fiberfylld säck inte bevarar loftet lika effektivt som en dunsäck.